Forskning i framkant, Medicinska fakultetens och Region Östergötlands
populärvetenskapliga föreläsningsserie, lyfter fram det senaste inom medicinsk forskning från fakulteten och regionen. Föreläsningarna är öppna för alla. Välkomna!

Program hösten 2022

"Katastrofmedicin som vetenskap i en orolig tid"

Var: Campus US, ingång 78, sal Papaver.
När: Tisdag 1 november, kl 17.15-18.

Andreas Wladis. Foto: Susanna Lönnqvist
Professor Andreas Wladis, Katastrofmedicinskt centrum i Linköping

Om föreläsningen:

Forskning för att bättre förstå hur yttre händelser som kan påverka både individ och samhälle uppstår, hur de kan motverkas och hur vi bäst agerar där skadan har skett. Andreas Wladis utvecklar traumatologi som kliniskt forskningsfält i ett svenskt sammanhang. Som läkare och forskare lägger han också en stor del av sin tid på att arbeta i katastrof- och krigsdrabbade områden i världen.

"DNA-analyser i brottsutredningar med okända gärningsmän
- möjligheter och utmaningar"

Var: Sal Belladonna, Campus US, ingång 76.
När: 22 november, kl 17.15-18.15

Andreas Tillmar. Foto Thor Balkhed Andreas Tillmar, Rättsmedicinalverket, docent vid Linköpings universitet

Om föreläsningen:
Nya metoder som syftar till att skapa spaningsinformation om okända gärningsmän och avlidna i utredningar där polisutredningen har tillgång till DNA men det saknas idé om vem det kommer ifrån.

"Forskning i kampen mot nätdroger"

Var: Sal Belladonna, Campus US, ingång 76.
När: 22 november, kl 17.15-18.15

Henrik Gréen,  Rättsmedicinalverket, professor och föreståndare för styrkeområdet Forensiska vetenskaper vid Medicinska fakulteten.

Om föreläsningen:

Forskare hjälper till i kampen mot nätdroger så att de så snabbt som möjligt kan förbjudas. Professor Henrik Gréen tar reda på hur nya psykoaktiva substanser fungerar och varför en del av nätdrogerna är mer dödliga än andra. Coronapandemin har fört med sig en ökad näthandel med olagliga droger, enligt FN:s narkotikakontrollbyrå.

Tidigare föreläsningar

Samtliga föreläsningar filmas och går att se på webben via Youtube. Klicka på länken nedan för att komma till samlingssidan.

Se tidigare föreläsningar (Youtube RÖ/LiU).

Senaste föreläsningen

Här kan du se föreläsningen med Andreas Tillmar och Henrik Green.