Didacticum (DID)

Vår uppgift är att på ett kreativt och innovativt sätt bidra till en pedagogisk och didaktisk utveckling av universitetets utbildning och undervisning.

Bild på studenthuset på LiU.Bild på studenthuset på LiU. Foto: Magnus Johansson

Enligt Linköpings universitets strategi ska universitetet attrahera och examinera eftertraktade studenter och doktorander.

För att kunna erbjuda utbildningar av högsta kvalitet behöver universitetets lärare kontinuerlig kompetensutveckling. Vi på Didacticum erbjuder denna kompetensutveckling i form av exempelvis kurser, seminarium och workshops. Tanken är att lärarna ska utvecklas och lära sig nya sätt att bedriva utbildning och examination i olika lärmiljöer.

Didacticum är ett pedagogiskt centrum som är inrättat av rektor. Här arbetar pedagogiska utvecklare och annan personal som är inlånade från hela universitetet och tillsammans ska vi på ett kreativt och innovativt sätt driva och bidra till en pedagogisk och didaktisk utveckling av universitetets utbildning och undervisning.

Vår verksamhet ska syfta till kompetensutveckling av såväl enskilda medarbetare som grupper av anställda och ska komplettera det utvecklingsarbete som bedrivs inom fakulteter och institutioner.

Kurser på Didacticum

Pedagogikdagen – en konferens inom pedagogik och didaktik

Nätverk där Didacticum deltar

Didacticum ingår i olika nationella och internationella nätverk. Syftet är att bevaka aktuella frågor och samarbeta med andra universitet. Här listas några av nätverken. 

  • Swednet - Svenskt nätverk för pedagogisk utveckling inom högre utbildning: en förening för pedagogiska utvecklare inom högre utbildning
  • Include: arbetar för breddad rekrytering och breddat deltagande, genomströmning, mångfald och likabehandling inom högre utbildning
  • PBL - Problembaserat lärande: med syfte att utveckla och utbyta erfarenheter om PBL
  • ITHU - IT i högre utbildning: ett professionsnätverk för IT-pedagoger i högre utbildning
  • HU2: för högre utbildning för hållbar utveckling
  • Rum för lärande: följer och informerar om utvecklingen kring modern pedagogik och betydelsen av den fysiska miljön för lärandet
  • ESPLAT - European Society for Psychology Learning and Teaching: stödjer lärare och forskning inom psykologi-lärande och undervisning och bidrar till kunskap om psykologiska aspekter av lärande

Didacticums blogg

Genom Didacticums blogg kan du lära dig mer om pedagogiska frågor som rör högre utbildning. Här hittar du tips, omvärldsbevakning och texter författade av oss som är verksamma på Didacticum. Just nu skriver vi mycket om AI i högre utbildning.

15 mar, 2024
Våga pröva AI!

Nu har vi alla haft fri tillgång till chattbottar och andra spännande generativa AI-verktyg i över ett år, men du kanske ännu inte har vågat pröva? Det kan vara svårt att veta vad man ska fråga en AI om, precis som det kan vara lite stelt när man träffar nya människor första gången. Därför får …

Läs inlägget
11 mar, 2024
Högläs för en AI, och få hjälp med uttalet

Här kommer ett tips till dig som behöver öva ditt uttal, till exempel när du ska hålla en muntlig presentation på annat språk än ditt modersmål. Den avancerade läsaren används i vanliga fall för att få en text uppläst av en AI-röst, eller få texten presenterad med annan färgkontrast, typsnitt eller radavstånd. Men nu är …

Läs inlägget
01 mar, 2024
Jag hör vad du säger, ibland

Maken är en roman av Gun-Britt Sundström som kom ut 1976. Den utspelar sig i Stockholm under slutet av 1960-talet där vi följer två studenter, Martina och Gustav. Undertiteln En förhållanderoman skvallrar om det huvudsakliga innehållet, som i sig är intressant, men här tänkte jag endast kort uppehålla mig vid en av de bilder av …

Läs inlägget

Nyheter om Didacticum & pedagogik

En yngre man som tittar till höger och håller i en penna.

Bedömning och undervisningsanpassning

Är du redo att dyka in i en värld av ny kunskap och inspiration? Ta del av en eftermiddag som garanterat kommer att väcka nya idéer och perspektiv kring bedömning och undervisningsanpassning.

Person äter glass ur en bägare framför en grön bakgrund med spegelbild av personen.

En glass för din åsikt om god undervising

Från struktur till engagemang och retorik, vilka förväntningar har egentligen studenter på sina lärare? En nyligen genomförd undersökning av Didacticum, i samarbete med studentkårerna vid LiU, har mynnat ut i fem tydliga teman.

Hallå där, Ulla Kerren!

Föreståndaren för LiU skolsamverkan, är i full färd med att planera årets händelser. En rad spännande aktiviteter väntar lärare och skolpersonal runtom i regionen.

Kontakta Didacticum

Medarbetare vid Didacticum

Didacticums nyhetsbrev