Close

Not a member yet? Register now and get started.

lock and key

Sign in to your account.

Account Login

Forgot your password?

Teknik F-3

Vad är egentligen teknik?

Människan har i alla tider utvecklat teknik på olika sätt, men vad är egentligen teknik? Fanns dagens teknik på stenåldern? Hur såg tekniken ut förr? Hur används tekniken idag? Var finns tekniken i vår vardag?
Vi försöker tillsammans komma på vad teknik egentligen är och slutligen får eleverna i uppdrag att i smågrupper lösa en teknisk uppgift.

 

Polhems enkla maskiner

Vilka är Polhems enkla maskiner? Finns de även i dagens samhälle? Vad är Polhems alfabet? Hur hänger Polhem, pincett, fiskespö och sax ihop? En kortare inledning kring Christopher Polhem och hans fem enkla maskiner, varefter eleverna får ett uppdrag kring de enkla maskinerna.

 

Vem var da Vinci?

Människan har i alla tider utvecklat teknik på olika sätt, men hur går det till? Vem var da Vinci och hur jobbar en uppfinnare? Vem kommer på att vi ”måste” uppfinna en massa nya saker…?
Eleverna får en kort inblick i Leonardo da Vincis liv och några av hans uppfinningar. Slutligen får eleverna i uppdrag att i smågrupper lösa en teknisk uppgift.

 

Knak & Brak

Dragkrafter och tryckkrafter, vad innebär det? Vad har wellpapp och altantak gemensamt? Hur kan man bygga för att det ska bli så stabilt som möjligt? En kortare inledning kring teknik och olika typer av materiel varefter eleverna får i uppgift att bygga lätt men starkt!

 

Konstruera mera!

Vi pratar teknik och var den finns i olika sammanhang och runt omkring oss. Eleverna får sedan ett konstruktionsuppdrag att lösa i smågrupper. Det kan vara att bygga en bil eller båt eller någon annan manick eller mojäng!

 

Djurolympiaden

Vem hoppar längst? En groda eller en hare? Grunden till klassisk ingenjörskonst är att kunna mäta saker. I början var det vanligt att man använde olika kroppsdelar för att kunna jämföra exempelvis längder. Med tiden insåg man att metoden inte var särskilt exakt och att man behövde något annat längdmått. I slutet av 1700-talet började man använda sig av grunden till det vi idag kallar metersystemet. Efterhand blev det allt mer populärt och kom att ersätta det kaos av olika längdmått som då användes i Europa. Till slut skapades ett enhetligt system som fick alla att ”tala samma språk”, nämligen SI-systemet. SI →Système International d’Unités = det internationella enhetssystemet. SI är den nu allmänt gällande formen av det metersystem som man då började använda i Frankrike. Det täckte i stort sett behov för rum och tid samt mekanik. Det byggde på enheterna meter (m), gram (g) och sekund (s). I programmet får eleverna med hjälp av meterstavar och koner mäta och jämföra hopp av olika djur som exempelvis hare, groda, varg, loppa, katt , häst och känguru. Av dessa finns en överlägsen vinnare, gissa vem?

 

Programmering – Bee-Bot

Barnen/eleverna får pröva på enkel programmering med syfte att i tidig ålder väcka och uppmuntra teknikintresset. Det är också en introduktion till hur enkla program skapas.
Bee-Bot är en robot som enkelt programmeras att röra sig i bestämda banor och med bestämda avstånd med hjälp av sex olika knappar; framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.
Barnen/eleverna får bland annat träna på logiskt tänkande och algoritmer på ett lustfyllt sätt!
Låt Bee-Bot t.ex. åka och handla fisk, leta efter en skatt eller leta bokstäver! Materielen kan anpassas i det oändliga utifrån barnens ålder och förkunskaper.

Makalösa Manicker!

Vi pratar lite om tekniska system och Pettson och Findus, sedan får eleverna i uppdrag att i smågrupper tillverka en Makalös Manick med målet att den ska plinga i en klocka!
Till sin hjälp har de en mängd olika materiel som t.ex. magneter, kulor, klotsar, trästavar, leksaksbilar, snören, tejp, rör, trälister, kaplastavar, hinkar mm osv etc…och såklart sin fantasi och sina kompisar!

 

Bygg en batteridriven Graffiti-konstnär!

Med en plastburk, en liten elmotor, ett trähjul, batterier, tuschpennor och tejp får eleverna bygga en ”Graffiti-Robot” som sedan får vandra runt och skapa ett konstverk.
Konstverket får eleverna ta med hem.

 

Skoj med Kugghjul

Vi pratar lite teknik i vardagen och vad hjul och kugghjul kan användas till.
Barnen får sedan i uppdrag att i smågrupper bygga ihop kugghjul i olika storlekar till en lång bana. Målet är att de ska få ett träd med apor att snurra runt!