Close

Not a member yet? Register now and get started.

lock and key

Sign in to your account.

Account Login

Forgot your password?

Teknik 4-6

Knak & Brak

Dragkrafter och tryckkrafter, vad innebär det? Vad har wellpapp och altantak gemensamt? Hur kan man bygga för att det ska bli så stabilt som möjligt? En kortare inledning kring teknik och olika typer av materiel varefter eleverna får i uppgift att bygga lätt men starkt!
 

Rymddräkten i rymden, måste vi ha den?

Jämförelse mellan förhållandena på jorden och i rymden. Vi experimenterar med luft, värme och tryck. Hur är det att bo på en rymdstation? Hur smakar rymdmat?
 

Luftracet

Vi bygger en bil driven av luft! Vi trimmar den och ser till att vinna racet.

 

Polhems 5 enkla maskiner

Vilka är det? Finns de även i dagens samhälle? Vad är Polhems alfabet? Hur hänger Polhem, pincett, fiskespö och sax ihop? En kortare inledning kring Christopher Polhem och hans fem enkla maskiner, varefter eleverna får ett uppdrag kring transmission = kraftöverföring.

 

Vad är egentligen teknik?

Människan har i alla tider utvecklat teknik på olika sätt, men vad är egentligen teknik? Fanns dagens teknik på stenåldern? Hur såg tekniken ut förr? Hur används tekniken idag? Var finns tekniken i vår vardag?
Vi försöker tillsammans komma på vad teknik egentligen är och slutligen får eleverna i uppdrag att i smågrupper lösa en teknisk uppgift.

 

Makalösa Manicker

Efter en kort introduktion kring tekniska system och vem Rube Goldberg var och hans koppling till Pettson och Findus, får eleverna i uppdrag att i smågrupper tillverka en Makalös Manick med målet att den ska plinga i en klocka!
Till sin hjälp har de en mängd olika materiel som t.ex. magneter, kulor, klotsar, trästavar, leksaksbilar, snören, tejp, rör, trälister, kaplastavar, hinkar mm osv etc…och såklart sin fantasi och sina kompisar!

 

Bygg en batteridriven Graffiti-Konstnär!

Med en plastburk, en liten elmotor, ett trähjul, batterier, tuschpennor och tejp får eleverna bygga en ”Graffiti-Robot” som sedan får vandra runt och skapa ett konstverk.
Konstverket får eleverna ta med hem.

 

Vem var Da Vinci?

Människan har i alla tider utvecklat teknik på olika sätt, men hur går det till? Vem var da Vinci och hur jobbar en uppfinnare? Vem kommer på att vi ”måste” uppfinna en massa nya saker…?
Eleverna får en kort inblick i Leonardo da Vincis liv och några av hans uppfinningar. Slutligen får eleverna i uppdrag att i smågrupper lösa en teknisk uppgift.

 

Konstruera mera

Vi pratar teknik och var den finns i olika sammanhang och runt omkring oss. Eleverna får sedan ett konstruktionsuppdrag att lösa i smågrupper. Det kan vara att bygga en bil eller båt eller någon annan manick eller mojäng!

 

Skoj med Kugghjul

Vi pratar lite teknik i vardagen och vad hjul och kugghjul kan användas till.
Barnen får sedan i uppdrag att i smågrupper bygga ihop kugghjul i olika storlekar till en lång bana. Målet är att de ska få ett träd med apor att snurra runt!

 

Bee-Bot Programmering

Barnen/eleverna får pröva på enkel programmering med syfte att i tidig ålder väcka och uppmuntra teknikintresset. Det är också en introduktion till hur enkla program skapas.
Bee-Bot är en robot som enkelt programmeras att röra sig i bestämda banor och med bestämda avstånd med hjälp av sex olika knappar; framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.
Barnen/eleverna får bland annat träna på logiskt tänkande och algoritmer på ett lustfyllt sätt!
Låt Bee-Bot t.ex. åka och handla fisk, leta efter en skatt eller leta bokstäver! Materielen kan anpassas i det oändliga utifrån barnens ålder och förkunskaper.