Close

Not a member yet? Register now and get started.

lock and key

Sign in to your account.

Account Login

Forgot your password?

Teknik 7-9

Knak & Brak

Dragkrafter och tryckkrafter, vad innebär det? Vad har wellpapp och altantak gemensamt? Hur kan man bygga för att det ska bli så stabilt som möjligt? En kortare inledning kring teknik och olika typer av materiel varefter eleverna får i uppgift att bygga lätt men starkt!


Rymddräkten i rymden, måste vi ha den?

Jämförelse mellan förhållandena på jorden och i rymden. Vi experimenterar med luft, värme och tryck. Hur är det att bo på en rymdstation? Hur smakar rymdmat?
 

Uppfinningar i rymden

Forskningen kring rymden och rymdfarten i sig har resulterat i en mängd uppfinningar som vi idag tar för givna.

 

Solcellsracet

Bygg en miljövänlig bil, trimma den så mycket du kan och vinn SOLCELLS-racet! Vi tittar på hur vi skall kunna minimera bränsleförbrukningen i ett hållbart samhälle….och vad är ett hållbart samhälle?!?
 

Titta vi flyger!

En fängslande sammanställning av flygkonstens utveckling från år 875 f.Kr. via da Vincis människodrivna, flaxande konstruktioner, bröderna Wrights Kitty Hawk fram till SAAB 2000 år 1992. Vad är det för krafter och fenomen som gör att ett flygplan kan lyfta? Eleverna får slutligen i grupp bygga flygfarkoster modell glidflyg, som de får släppa lösa från Fenomenmagasinets eget Fliegeberg och gruppens längsta “flygtur” mäts.

 

Polhems 5 enkla maskiner

Vilka är det? Finns de även i dagens samhälle? Vad är Polhems alfabet? Hur hänger Polhem, pincett, fiskespö och sax ihop? En kortare inledning kring Christopher Polhem och hans fem enkla maskiner, varefter eleverna får ett uppdrag kring transmission = kraftöverföring.

 

Vem var da Vinci?

Människan har i alla tider utvecklat teknik på olika sätt, men hur går det till? Vem var da Vinci och hur jobbar en uppfinnare? Vem kommer på att vi ”måste” uppfinna en massa nya saker…?
Eleverna får en kort inblick i Leonardo da Vincis liv och några av hans uppfinningar. Slutligen får eleverna i uppdrag att i smågrupper lösa en teknisk uppgift.

 

Makalösa Manicker

Efter en kort introduktion kring tekniska system och vem Rube Goldberg var och hans koppling till Pettson och Findus, får eleverna i uppdrag att i smågrupper tillverka en Makalös Manick med målet att den ska plinga i en klocka!
Till sin hjälp har de en mängd olika materiel som t.ex. magneter, kulor, klotsar, trästavar, leksaksbilar, snören, tejp, rör, trälister, kaplastavar, hinkar mm osv etc…och såklart sin fantasi och sina kompisar!