– Vår undersökning, liksom tidigare forskning, visar att det altruistiska och inre motiven är starkast för lärarstudenter, säger Tomas Jungert, forskare i social psykologi vid Linköpings universitet.
Inre motiv var särskilt vanliga för studenter som läser till ämneslärare.
Stort studieengagemang
Undersökningen gjordes på 333 lärarstudenter under det första året på utbildningen. De fick svara på en mängd frågor om sina motiv men även om sitt engagemang för studierna.
– Det visade sig att studenter med altruistiska motiv ofta har ett stort studieengagemang. De läser på djupet, fler böcker än vad kursen anger och engagerar sig djupt, jämfört med andra som kanske mer skumläser och pluggar inför tentan, säger Tomas Jungert.
Studieengagemanget var lite förvånande inte kopplat på samma sätt till studenter med inre motiv.
4,5 år senare undersökte forskargruppen vilka som inte slutfört sina studier. Forskargruppen fann då ett starkt negativt samband mellan studieengagemang och avhopp.
– Vi kan därför säga att lärarstudenter med ett starkt altruistisk motiv har ett högt engagemang och är de som sannolikt avslutar sin utbildning, säger Tomas Jungert.
Undersökningen visar också att kvinnliga studenter oftare har altruistiska motiv och starkare studiemotivation överlag. Men den grupp med de starkaste altruistiska motiven och högst studiemotivation var män som läser till grundskolelärare.
Artikel: Tomas Jungert, Fredrik Alm & Robert Thornberg (2014) Motives for becoming a teacher and their relation to academic engagement and dropout among student teachers, Journal of Education for Teaching: International research and pedagogy, 40:2, 173-185. DOI:10.1080/02607476.2013.869971
2014-03-11