Namn: Johanna Lager
Jobb: Logistikutvecklare PostNord Logistics i Norrköping
Examen: 2014

Johanna Lager, alumnKan du berätta om ditt jobb?

- PostNord Logistics är ett logistikföretag som tillhandahåller logistiklösningar åt andra företag. Det kan handla om flödesprocesser, lagerlösningar, effektivare distributionsvägar med mera. Våra kunder är oftast större företag med olika sorters varor, allt från större till mindre produkter. Alla kunder kräver tids- och kvalitetseffektiva lösningar. I vissa projekt är det jag som är projektledare, då är det mitt ansvar att hålla ihop projektet, delegera arbetsuppgifter och se till att leverera ett resultat. I andra projekt är min roll att vara logistiker, då löser jag olika sorters uppgifter som till exempel beräkna lagerlösningar, ta fram förslag på effektiviseringar.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?

- Alla dagar är olika, och det är något av det bästa med jobbet. Jag har många möten. Det kan vara med kunder där vi stämmer av projektet eller projektmöten för att fördela arbetsuppgifter och rapportera status på projektet. Jag svarar också på många frågor och arbetar med olika uppgifter för projekten.

Förutom att jobbet är omväxlande, finns det andra fördelar med ditt jobb?

- Jag tycker om att jag får vara med och lösa problem och att jag får vara med ute i verkligheten och se resultaten av vårt arbete.

Vilka är utmaningarna med ditt arbete?

- En utmaning är att hinna med alla uppgifter! Planering är viktigt och det är något jag fick lära mig redan under studietiden då man som student hade deadlines för sina uppgifter.

Vad mer har du med dig från din utbildning som du har nytta av i ditt jobb?

- Hur jag ska presentera mina resultat för till exempel ledningen på ett sådant sätt att de känner tillit till resultatet. Jag har också fått med mig olika verktyg från utbildningen som jag behöver för att lösa mina arbetsuppgifter.

Du tog examen våren 2014. Hur fick du ditt jobb?

- Jag gjorde mitt examensjobb förra våren på PostNord Logistics. Två dagar efter examen ringde de och erbjöd mig ett sommarjobb. Sedan blev jag kvar.

Varför valde du att läsa på LiU och just det här programmet?

- Jag är uppvuxen i Norrköping och för mig var LiU ett självklart val. Jag visste inte vad jag ville jobba med i framtiden och jag bestämde mig för den här utbildningen för den är bred och ger många möjligheter.

Hur var det att plugga i sin hemstad?

- Det är inte så vanligt men jag trivdes jättebra. Campus Norrköping är inte så stort och man får bra kontakt med lärarna och andra studenter. Jag var inte aktiv i studentlivet; jag hade redan allt här som familj, vänner, jobb och häst!

Vad kommer du ihåg bäst från din studietid?

- Det var nog gemenskapen i klassen och så examensjobbet. Det var kul att få komma ut i verkligheten och tillämpa mina kunskaper.

Det här är ditt första jobb efter examen, vad tror du gör om fem år?

- I framtiden vill jag ha en ledande roll och gärna resa mer i jobbet. Jag trivs i företaget och här finns det potential att utvecklas så möjligheten finns att jag är kvar här.