Avhandlingar inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik

Ladda ner avhandlingarna i pdf-format.

2017

Andersson, Jan. Learning Physics Through Communication During Laboratory Work: An empirical study at upper secondary school
Areljung, Sofie. Utanför experimentlådan: kunskapsproduktion, tid och materia i förskolans naturvetenskapsundervisning
Bergqvist, Anna. Teaching and learning of chemical bonding models: Aspects of textbooks, students’ understanding and teachers’ professional knowledge
Edstrand, Emma. Learning to reason in environmental education: Digital tools, access points to knowledge and science literacy
Eliasson, Nina. Att kommunicera skolans naturvetenskap: ett genusperspektiv på elevers deltagande i gemensam och enskild kommunikation
Knekta, Eva. Motivational aspects of test-taking: measuring test-taking motivation in Swedish national test contexts
Kramming, Kajsa. Miljökollaps eller hållbar framtid? Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor 

2016

Hellgren, Jenny Maria. Students as scientists. A study of motivation in the science classroom 
Kontio, Janne. Auto mechanics in english language use and classroom identity work 
Larsson, Jonna. När fysik blir lärområde i förskolan 
Persson, Tomas. De naturvetenskapliga ämnesspråken. De naturvetenskapliga uppgifterna i och elevers resultat från TIMSS 2011 år 8 
Ståhl, Marie. Kemiämnets normer och värden. Diskursanalytiska studier av nationella prov i kemi och tillhörande elevtexter
Walan, Susanne. From doing to learning - Inquiry- and context-based science education in primary school
Westman, Anna-Karin. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet 

2015

Anker-Hansen, Jens. Assessing scientific literacy as participation in civic practices. Affordances and constraints for developing a practice for authentic classroom assessment of argumentation, source critique and decisio-making 
Axell, Cecilia. Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus 
Berne, Birgitta. Naturvetenskap möter etik. En klassrumsstudie av elevers diskussioner om samhällsfrågor relaterade till bioteknik 
Björkholm, Eva. Konstruktioner som fungerar. En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren 
Broman, Karolina. Chemistry: Content, context and choices. Towards students' higher order problem solving in upper secondary school 
Caiman, Cecilia. Naturvetenskap i tillblivelse - barns meningsskapande kring biologisk mångfald och en hållbar framtid 
Christenson, Nina. Socioscientific argumentation - Aspects of content and structur
Grandahl, Maria. Prevention of Human Papillomavirus in a school-based setting 
Hartell, Eva. Assidere Necesse Est. Necessities and complexities regarding teachers' assessment practices in teachnology education 
Hasslöf, Helen. "The educational challenge in 'education for sustainable development"". Qualification, social change and the political"  
Johansson, Helena. Mathematical reasoning: In physics and real-life contexts 
Lindahl, Camilla. Tecken av betydelse. En studie om dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum 
Ottander, Katarina. Gymnasieelevers diskussioner utifrån hållbar utveckling. Meningsskapande, naturskapande, demokratiskapande 
Ribeck, Judy. Steg för steg. Naturvetenskapligt ämnesspråk som räknas   
Rocksén, Miranda. Reasoning in a science classroom 
Rolandsson Lennart, Programmed or not: A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum
Serder, Margareta. Möten med Pisa. Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap 

2014

Anderhag, Per. Taste for science: How can teaching make a difference for students' interest in science? 
Bursjöö, Ingela. Utbildning för hållbar utveckling från en lärarhorisont: Sammanhang, kompetenser och samarbete 
Ferlin, Maria. Biologisk mångfald i läroböcker i biologi 
Hansson, Petra. Text, place and mobility: Investigations of outdoor education, ecocriticism and environmental meaning making 
Hedefalk, Maria. Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling 
Hippkiss, Anna Maria. Klassrummets semiotiska resurser. En språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi 
Kouns Maria, Beskriv med ord: Fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet 
Norström Per, Technological knowledge and technology education 
Rudsberg, Karin. Elevers lärande i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling 
Sund, Louise. Om global etik i miljö- och hållbarhetsutbildningens policy och praktik  
Torbjörnsson, Tomas. Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling. En studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan