Här hittar ni länkar till svenska doktorsavhandlingar om naturvetenskapernas och teknikens didaktik som handlar om skolan eller förskolan. Vi bevakar nya avhandlingar med hjälp av sökord i databaser. Har vi missat en avhandling som borde vara med i listan? Hör av dig till Gunnar Höst
2021
Göransson, Andreas C., Crossing the threshold: Visualization design and conceptual understanding of evolution
Orraryd, Daniel. Making science come alive: Student-generated stop-motion animations in science education
2020
Berglund, Teresa. Student views of environmental, social and economic dimensions of sustainable development and their interconnectedness: A search for the holistic perspective in education for sustainable development
Euler, Elias. Learning physics with Controllable Worlds: Perspectives for examining and augmenting physics students' engagement with digital learning environments
Günther-Hanssen, Anna. Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
Hofverberg, Anders. Motivation, students, and the classroom environment: exploring the role of Swedish students’ achievement goals in chemistry
Häggström, Margaretha. Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning
Lunde, Torodd. Undersökande arbete i en laborativ tradition: Från implicita till explicita syften med praktiskt arbete i grundskolans senare del
Sjöberg, Marlene. Samtal om undervisning i naturvetenskap - Ämnesdidaktisk kollegial utveckling i lärarutbildning och lärarprofession
Vidal Carulla, Clara. Children's emergent chemistry in the preschool
Volkwyn, Trevor Stanton. Learning Physics through Transduction: A Social Semiotic Approach
Wiblom, Jonna. Cultivating humanity in science education: A capabilities approach to students' critical examination of public issues in science education
2019
Andersson, Johanna. Barns teckningar som utgångspunkt i det naturvetenskapliga samtalet
Bergnell, Anneli. Med kroppen som illustration: Hur förskolebarn prat-skapar naturvetenskap med hjälp av multimodala och kroppsförankrade förklaringar
Frejd, Johanna. Encountering evolution: Children's meaning-making processes in collaborative interactions
Karlsson, Annika. Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum
Solli, Anne. Handling socio-scientific controversy: Students' reasoning through digital inquiry
Sundqvist, Pernilla. Förskolans teknikundervisning: vad och hur?
Uddling, Jenny. Textsamtalens möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum
2018
Bossér, Ulrika. Exploring the complexities of integrating socioscientific issues in science teaching
Buckley, Jeffrey. Investigating the role of spatial ability as a factor of human intelligence in technology education: Towards a causal theory of the relationship between spatial ability and STEM education
Einarsson, Elisabeth. Palaeoenvironments, palaeoecology and palaeobiogeography of Late Cretaceous (Campanian) faunas from the Kristianstad Basin, southern Sweden, with applications for science education
Lindfors, Maria. "Kunskap är vad du vet, och vet du inte kan du alltid googla!": elevers epistemic beliefs i naturvetenskaplig undervisningskontext
Olsson, Daniel. Student Sustainability Consciousness: Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond
Thörne, Karin. Linguistic Challenges in Science Education A Classroom Study of Teachers’ and Students’ Use of Central Concepts in Genetics
2017
Andersson, Jan. Learning Physics Through Communication During Laboratory Work: An empirical study at upper secondary school
Areljung, Sofie. Utanför experimentlådan: kunskapsproduktion, tid och materia i förskolans naturvetenskapsundervisning
Bergqvist, Anna. Teaching and learning of chemical bonding models: Aspects of textbooks, students’ understanding and teachers’ professional knowledge
Bohlin, Gustav. Evolving germs – Antibiotic resistance and natural selection in education and public communication
Borg, Farhana. Caring for people and the planet: preschool children’s knowledge and practices of sustainability
Edstrand, Emma. Learning to reason in environmental education: Digital tools, access points to knowledge and science literacy
Eliasson, Nina. Att kommunicera skolans naturvetenskap: ett genusperspektiv på elevers deltagande i gemensam och enskild kommunikation
Gómez, Maria. Teachers’ assessment and grading practices in upper secondary science classrooms in Sweden - The teachers’ and students’ Perspectives
Knekta, Eva. Motivational aspects of test-taking: measuring test-taking motivation in Swedish national test contexts
Kramming, Kajsa. Miljökollaps eller hållbar framtid? Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor
Leden, Lotta. Black & white or shades of grey. Teachers’ perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching
Ünsal, Zeynep. Bilingual Students’ Learning in Science: Language, Gestures and Physical Artefacts
2016
Hellgren, Jenny Maria. Students as scientists. A study of motivation in the science classroom
Kontio, Janne. Auto mechanics in english language use and classroom identity work
Larsson, Jonna. När fysik blir lärområde i förskolan
Persson, Tomas. De naturvetenskapliga ämnesspråken. De naturvetenskapliga uppgifterna i och elevers resultat från TIMSS 2011 år 8
Ståhl, Marie. Kemiämnets normer och värden. Diskursanalytiska studier av nationella prov i kemi och tillhörande elevtexter
Walan, Susanne. From doing to learning - Inquiry- and context-based science education in primary school
Westman, Anna-Karin. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet
2015
Anker-Hansen, Jens. Assessing scientific literacy as participation in civic practices. Affordances and constraints for developing a practice for authentic classroom assessment of argumentation, source critique and decisio-making
Axell, Cecilia. Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Berne, Birgitta. Naturvetenskap möter etik. En klassrumsstudie av elevers diskussioner om samhällsfrågor relaterade till bioteknik
Björkholm, Eva. Konstruktioner som fungerar. En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren
Broman, Karolina. Chemistry: Content, context and choices. Towards students' higher order problem solving in upper secondary school
Caiman, Cecilia. Naturvetenskap i tillblivelse - barns meningsskapande kring biologisk mångfald och en hållbar framtid
Christenson, Nina. Socioscientific argumentation - Aspects of content and structure
Grandahl, Maria. Prevention of Human Papillomavirus in a school-based setting
Hartell, Eva. Assidere Necesse Est. Necessities and complexities regarding teachers' assessment practices in teachnology education
Hasslöf, Helen. "The educational challenge in 'education for sustainable development"". Qualification, social change and the political"
Johansson, Helena. Mathematical reasoning: In physics and real-life contexts
Lindahl, Camilla. Tecken av betydelse. En studie om dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum
Ottander, Katarina. Gymnasieelevers diskussioner utifrån hållbar utveckling. Meningsskapande, naturskapande, demokratiskapande
Ribeck, Judy. Steg för steg. Naturvetenskapligt ämnesspråk som räknas
Rocksén, Miranda. Reasoning in a science classroom
Rolandsson Lennart, Programmed or not: A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum
Serder, Margareta. Möten med Pisa. Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap
2014
Anderhag, Per. Taste for science: How can teaching make a difference for students' interest in science?
Bursjöö, Ingela. Utbildning för hållbar utveckling från en lärarhorisont: Sammanhang, kompetenser och samarbete
Ferlin, Maria. Biologisk mångfald i läroböcker i biologi
Hansson, Petra. Text, place and mobility: Investigations of outdoor education, ecocriticism and environmental meaning making
Hedefalk, Maria. Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling
Hippkiss, Anna Maria. Klassrummets semiotiska resurser. En språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
Kouns Maria, Beskriv med ord: Fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet
Norström Per, Technological knowledge and technology education
Rudsberg, Karin. Elevers lärande i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling
Sund, Louise. Om global etik i miljö- och hållbarhetsutbildningens policy och praktik
Torbjörnsson, Tomas. Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling. En studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan