Ingen dag är den andra lik

Namn: Caroline Prytz
Utbildning: Lärare 1-6 i svenska, engelska, grundläggande matematik och idrott, examen 2011
Jobb: Speciallärare på Karin Boyes skola i Motala

Caroline Prytz, alumn Var jobbar du?

- Jag jobbar på Karin Boyes skola i Motala som speciallärare stöttar elever utifrån deras behov i olika ämnen. För tillfället stöttar jag elever i åk 1-6 i svenska, matte, engelska och SO. Jag undervisar även två mattegrupper i åk 7 och 9.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?

 - Vi startar med morgonmöte kl 7.45, där vi ser över dagen, till exempel om någon av personalen är borta så löser vi dennes lektioner. Därefter har jag lektioner. Två eftermiddagar träffas arbets- och ämneslagen. På dessa möten planerar vi läsåret samt läser och diskuterar aktuell litteratur. Ingen dag är den andra lik; jag möter elever och grupper som alla är olika.

Varför ville du bli lärare?

- Jag gillar att jobba med barn och ungdomar. Som lärare ska jag fånga eleverna, få dem att känna sig motiverade att lära sig nya saker. Det är både rolig och tufft att vara lärare. Men att kunna stötta, hjälpa och göra skillnad för en elev gör det meningsfullt. När man har pratat med en elev som mår dåligt och sedan får en kram som tack för hjälpen känns det bra.

Vad det är lätt val för dig att bli lärare?

- Min mamma är lärare och när jag var yngre tyckte många att jag skulle passa till lärare. Jag var dock inte övertygad och gjorde andra saker efter gymnasiet men när jag var 22 år tyckte jag att det var dags att söka utbildning. Jag gav lärarprogrammet sex månader men jag blev kvar.

Varför valde du att plugga på Linköpings universitet?

- Jag kommer från Motala och ville inte flytta. Jag hade också hört mycket gott om lärarutbildningarna på LiU och de hade fått bra resultat från olika undersökningar.

Har du några råd till andra som vill läsa till lärare?

- Ge inte upp, första året förstod jag inte varför jag läste vissa kurser men när jag hade läst mina ämneskurser föll bitarna på plats. Ta tillvara på praktiken; när jag började jobba kändes det lite som att få en kalldusch. När du är ute på praktik, samla in material och exempel på hur klasserna jobbar – så behöver du inte uppfinna hjulet när du själv börjar jobba. Man har mycket att göra ändå.

Jag pluggade en termin i Nederländerna. Har du möjlighet att plugga utomlands gör det! Det är utvecklande och du blir mer självständig. Jag träffade lärarstudenter från andra länder och fick kunskaper om hur skolorna fungerar i deras hemländer.