Namn: Emma Lee Bergström
Examen: Statistik och dataanalys 2011, masterprogrammet Statistics and Data Mining 2013
Jobb: Business Intelligence-konsult på Knowit

Emma Lee Bergström, alumnKan du berätta om ditt jobb?

- Jag jobbar som business intelligence (BI) konsult på Knowit Decision Helikopter i Stockholm. Mitt arbete består av tre delar. Den huvudsakliga uppgiften är att vara BI-konsult och det innebär att möta kunder som beskriver för oss vilken information de vill ha. Min uppgift blir då att ta fram (beräkna, sammanslå och hämta) från kundens data den informationen och presentera den på ett attraktivt sätt med olika BI-verktyg. Den andra delen är att vara presales-konsult vilket går ut på att man bygger en demolösning, oftast med påhittad data, för att visa vilka vinster kunden kan göra om de använder det verktyget man visar. Den tredje arbetsuppgifter är utbildning, dvs.. man utbildar kunder hur de kan vidareutveckla och underhålla de lösningar som vi har levererat.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

- Det är lite svårt att säga, en dag kan vara helt olik en annan. Till exempel igår satt jag i möte med kund i Täby hela dagen, vi dokumenterade krav, behov, vilken data som är nödvändig och vad som finns tillgängligt. En annan dag kan jag sitta på kontoret och utveckla rapporter eller göra beräkningar.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Det bästa med att vara konsult är att man är tvungen att lära sig nya saker hela tiden, eftersom BI-branschen utvecklas så fort. Det gör att jag själv också måste utvecklas i samma takt för att lyckas vara en bra konsult.

Vilka är utmaningarna?

- Jag skulle nog säga att det är bemästra de olika BI-verktygen, de flesta verktygen är ganska lättanvända men de har många olika delar och funktioner. Så den största utmaning är att hitta den tid som krävs för att hinna lära sig produkterna innan man måste leverera ett resultat.

Varför valde du din utbildningen och Linköpings universitet?

- Den största anledningen till att jag valde Statistik och dataanalys i Linköping var att jag flyttade till Linköping från Australien. Jag har alltid varit bra på matematik men svenska hade jag lite svårt med på den tiden. Att sedan välja mastersprogrammet var ett naturligt steg efter kandidatexamen.

Vad tyckte du om utbildningen?

- Jag tycker att utbildningen var mycket bra med både engagerade och kunniga lärare. En klar fördel med programmet var att det var små klasser och man lärde känna både lärare och alla studenter. Så det blev en mycket fin gemenskap.

Har du nytta av det du lärde dig under utbildningen i ditt nuvarande arbete?

- Ja, självklart! Jag använder dagligen de kunskaper i statistik och data mining som jag lärde mig under min studietid. Under kandidatutbildningen hade vi mest grupparbeten och  på mastersprogrammet var det mest enskilda uppgifter. Jag känner att det förberedde oss väl inför yrkeslivet.

Hur såg ditt studentliv ut?

- JAVA, inte programmeringsspråket, utan kaféet i B-huset! Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat där antingen enskilt eller i grupp och både arbetat och fikat. Eller under tenta-p när vi bokade grupprum och satt där nästan dygnet runt med massor av coca cola, chips och skratt.

Har du något tips till andra som vill läsa den här utbildningen?

- Det är en mycket attraktiv utbildning att ha idag och det är ganska lätt att få jobb efteråt. Det är en ganska jobbig utbildning men kämpa på och ge inte upp.

Vad är ditt bästa minne från studietiden?

- Känslan jag hade när jag lämnade in examensarbete!

Vad tror du att du gör om fem år?

- Framtiden ser ljus ut nu just både för mig och för BI och jag hoppas jag kommer att arbeta med den senaste BI/data miningtekniken fast som senior och expert.