En morot för pedagoger

Karin Ström Lehander är den som får LinTeks pedagogiska pris, Gyllene Moroten 2016.

Pristagaren med blomsterkvastDet är en tradition med 26 år på nacken att LinTek, studentkåren för LiU:s teknologer, delar ut en utmärkelse till en engagerad pedagog vars undervisning ska utmärkas av ”medryckande, rättvis, könsmedveten och relevant undervisning”.

- Vi tycker det är viktigt med bra pedagoger som kan inspirera studenter att plugga och ha det bra på universitetet, säger Sandra Gustavsson, utbildningsansvarig på LinTek och en i juryn. Därför vill vi lyfta och uppmärksamma de som gör något utöver det vanliga. Det var jättesvårt att välja en vinnare.

Hon berättar att de nominerade fick stående ovationer på prisutdelningen.
- Alla är superduktiga. Det var en lyx att få höra motiveringarna från sektionerna. Alla är värdiga vinnare och det är hedrande både att få priset, och att vara med och dela ut det, tycker jag.

Varför valde ni Karin Ström Lehander?
- Hon stack ut lite extra. Hon fokuserar mycket på återkoppling och interaktion med studenterna, något som vi på kåren tycker är jätteviktigt. Det är inte något heller som kommer naturligt, utan det kräver mer engagemang.

Känslan av en Oscarsutdelning


Från prisfesten med Karin Ström Leander på scenDet är utbildningarnas sektioner som nominerar en kandidat och sedan väljs en av dem ut av en jury. Det var programmet Grafisk design och kommunikations (GDK) sektion som nominerade Karin Ström Lehander. Prisutdelningen var i fredags (13 maj) och då fick hon ta emot diplom, vandringspris och en prissumma på 10 000kr.

- Det kändes som en Oscarsutdelning att stå där på scenen och få en mick i handen för att säga några ord. Jag är otroligt glad, hedrad och överraskad, berättar Karin Ström Lehander.

Det är konstvetenskap och varumärkesbyggande som hon undervisar i på GDK. Hon brinner för sina ämnen, och för att förmedla kunskap.

- Jag tycker det är viktigt att det vi lär ut är användbart, att studenterna ska känna att de får en bra grund för att förstå konst och reklam, och för att kunna läsa bilder. Inte alla förstår nödvändigheten av konstvetenskap när de börjar på GDK. Jag motiverar dem genom att förklara att man måste ha bakgrunden, kopplingen bakåt i tiden, för att förstå hur man tänker i färg, form och symbolik idag. Jag är lycklig över jobbet som är världens roligaste och känner mig som rätt person på rätt plats.

Hur blir man en bra pedagog?

- Tack vare att jag har varit verksam i näringslivet har jag egna, verkliga case att hänga upp saker på, det är ett ett bra knep. Och så är det viktigt med målgruppstänk, att fundera på vad behöver de här studenterna, och hur förmedlar jag det på ett intressant sätt. Jag har också haft bra hjälp av kurserna jag gått på LiU i pedagogik.

Motivationen:
"Med ett brinnande intresse för sitt ämne skapar Karin ett intresse hos studenterna som är få förunnat. Hon lägger ner sin tid på att hitta exempel som är relevanta och som skapar engagemang bland studenterna. Hon förtjänar uppskattning för att hon med ett stort leende och sin tillmötesgående attityd skapar en motiverande studiemiljö som ger resultat.
Karin är väldigt mån om att studenterna ska hänga med i kursen och att studenterna ska kunna styra pågående kurs. Detta visar på en otrolig vilja och driv att utveckla kursen i studenternas riktning!"

Foto Anna Björkman


Övriga nominerade till Gyllene Moroten 2016:
Vivianne Deniz
Mikael Olofsson
Lasse Alfredsson
Jonas Ekblom
Fredrik Persson
Igor Zozoulenko
Peter Holgersson
Mikael Langer

Gyllene Moroten (LinTeks hemsida)
GDK (Sektionen för Grafisk design och kommunikations hemsida)