FIA fixade robotfest

Föreningen för Intelligenta Autonoma System bjöd på robotfest när det för första gången var dags för Robotkampen i Linköping.

Händer som fixar med det som ska bli en robotFoto: Anton KurkkioSista lördagen i november samlades 12 förväntansfulla lag på eventarenan Creactive i Mjärdevi. Uppdraget var att på sex timmar bygga och programmera en robot i lego som skulle kunna plocka ned bollar från en mur.

Fredrik LöfgrenFoto: Anton KurkkioTävlingen arrangerades av studentföreningen FIA och med i projektgruppen för tävlingen var Fredrik Löfgren, Emil Fernlund och Sebastian Gustafsson. Fredrik Löfgren som går femte året på Civilingenjör teknisk fysik och elektroteknik berättar att detta är första gången de arrangerar tävlingen, men konceptet är inget nytt.

– Nej vi har lånat idén, med tillåtelse såklart, från Framtidsmuseet i Borlänge där vi själva har varit med och tävlat flera gånger, säger han.

Tävling för alla åldrar

Detta var första gången som den här tävlingen anordnades i Linköping och den inföll även som det enda robotevent i Sverige under EU Robotics Week. Att tävlingen var ett uppskattat inslag rådde det ingen tvekan om.

– Vi är jätte glada att så många har visat intresse och anmält sig. Vi hade räknat på att det kanske skulle bli 5 – 6 lag, men nu blev det ju 12 så vi är jättenöjda. Två lag har till och kommit från Göteborg, berättar Fredrik Löfgren.

Bland de tävlande fanns både barn, vuxna och studenter och åldrarna sträckte sig från 10 till 47 år.

Lag Wall-E i aktionFoto: Anton KurkkioEtt av lagen som var med under lördagens robotkamp kallades sig lag Wall-E och bestående av medieteknikstudenterna Linnea Rothin och Ingela Rossing, tredje lagkamraten, Julia Nilsson har även hon studerat medieteknik men är klar med sin utbildning. Deras första robot byggde de bara två dagar innan tävlingen.
– Vi tyckte det verkade roligt så vi tänkte att vi ställer upp även om vi inte riktigt hade några förkunskaper inom just robotprogrammering, vi är här för att lära oss, förklarar de.

De är alla tre intresserade av programmering och har tävlat i så kallade hackatons tidigare och de är även engagerade i Coderdojo i Norrköping, där de varannan lördag lär ut programmering till barn.
– Det var lite därför vi ville vara med på det här också, just robotar är något som barn ofta tycker är roligt så då kan vi ta med oss det vi lär oss här till Coderdojo, säger de.

Och bland de andra lagen fanns några bekanta ansikten.

– Ja, vi känner igen flera av barnen från Coderdojo, och nu slår de oss, skrattar de.

"Gamlingarna" på prispallen

Vinnarlaget Old man group med prisetFoto: Anton KurkkioEfter att alla tre rundor var avklarade stod det klart att lag Wall-E hamnade på en nionde plats. Även om det inte vart någon topplacering så är Linnea, Ingela och Julia ändå nöjda med dagen.
– Vi hade lite problem med att vår robot fastnade på banan men vi har lärt oss massor idag. Vi kommer absolut fortsätta träna på robotprogrammering hemma, säger de.

Förutom pris till första och andra platsen så delades det även ut ett pris till bästa konstruktion och design som utsågs av arrangörerna.

Efter en spännande final mellan Old man group och lag Helt analogt så var det slutligen lag Old man group som tog förstaplatsen och design och konstruktionspriset gick till lag Circuit Brickers.

Arrangörerna var efter dagen väldigt nöjda. Blir det en tävling nästa år också?
– Det blir det absolut! Och då hoppas vi på att kunna dubblera antalet tävlande, säger Fredrik Löfgren.



Text: Marlén Karlsson, studentreporter
Foto: Anton Kurkkio , studentfotograf

2015-12-01