Ingenjörsdrömmar får fart

Många matlådor och sena kvällar blir det för medlemmarna i LiU Formula Student för att de ska hinna designa och bygga en racing-bil om året. Bilen tävlar de med i Formula Student-tävlingar, bland annat på den prestigefyllda banan Silverstone.

Bilen på testbananFelix Frey är marketing director i föreningens styrelse och gruppchef för sponsor- och PR-gruppen. Han tvekar inte på frågan om varför de lägger så mycket tid på föreningen.

- Vi lär oss så fruktansvärt mycket och får jobba med väldigt cool teknologi. Så fort folk kommer in i det och förstår vilka möjligheter de har, då exploderar det. Då arbetar de sena kvällar helger, under tentaperioder, det spelar ingen roll, de är här och gör sin grej klar. När man har gjort tusentals timmar tillsammans och sen får se bilen sen rulla iväg och ställa upp i tävlingen i England. Det är är svårt att förklara känslan.

Alla ingenjörsprogram representerade

Felix Frey vid bilenFoto: ANNIKA JOHANSSON Föreningen har just nu runt 60 aktiva medlemmar från olika årskurser. Alla ingenjörsprogram på LiU finns representerade. Det är en stort projektledningsuppdrag att få ihop allting. Medlemmar försvinner iväg på kandidatprojekt och exjobb, så nya medlemmar välkomnas kontinuerligt. En stor databas med dokumentation är en viktig tillgång, så inte kunskapen försvinner när folk slutar.

Felix Frey går iväg med ett däckFoto: ANNIKA JOHANSSON - Folk kommer in här med noll förkunskaper. Men vi sätter in dem i systemen. Man blir tilldelad en viss del på bilen att ansvara för; bromsar, dämpare eller drivers environment till exempel. Vi jobbar i team, så man är inte ensam. Efter ett tag blir du expert på ditt område.

En stor del av arbetet handlar inte alls om att skruva på bilen. Det behövs folk till att underhålla hemsida, hitta och hålla kontakt med sponsorer och driva utvecklingen framåt. Föreningen åker ut på mässor och visar upp bilen och berättar om sina utbildningar som representanter för universitetet och får sponsring som tack för det.

Producera, testa - och köra

- Var någonsin kan man få möjligheten att designa och bygga så här, med det kapitalet vi har, och de möjligheterna. Visst att man får designa och rita saker i sina kurser, men här får du testa det i fina simuleringsprogram och efter det har du allt material du kan tänka dig till din del. Du får vara med att producera den, du får vara med att testa den. Du får montera den på en bil som sedan kör. Den grejen är ingenjören in i själen på något sätt. Det som folk redan i ettan inser att de brinner för.

Föreningen håller till i Maskinkonstruktionsprogrammets verkstad i A-huset. Där finns finurliga maskiner till hjälp för att tillverka det som behövs. De har gjort majoriteten av produktionen själva och jobbar hårt för att skaffa resurser till föreningen.

Halvfärdig bilFoto: ANNIKA JOHANSSON - Industrierna och företagen förstår vikten av det. De går in och stöttar med allt från produkter ren sponsring i form av kapital, eller i kunskap och konsultering. De i sin tur når ut till de bästa mest drivna ingenjörerna redan innan de är ute och kan plocka in dem för ex-jobb eller anställning. Vi har flera alumner som har börjat jobba hos våra sponsorer, och även de som fått toppjobb i storindustri.

Kandidatprojekt utvecklar delar

Universitetet är involverat och föreningen har professorer och doktorander som är engagerade. Tre kandidatprojekt från olika utbildningar utvecklar delar till bilen under våren. En ”Faculty advisor”, en högt uppsatt chef inom industrin, kommer en gång i veckan och stämmer av med styrelsen.

- Det är så givande att ha någon att bolla med, någon erfaren. Och så har vi alumner ute i industrin som vi får extremt mycket återkoppling från.

Sanktionerad internationell racertävling

Formula Student är en sanktionerad tävling för studenter, med en egen tävlingsgren. Det är 15 000 studenter i 43 länder världen över som deltar. Tävlingen startades av Imec, Institution of Mechanical Engineers, som ville låta ingenjörsstudenter vidga sina vyer, träna teamwork och få designa saker redan under skoltiden. Det är inte bara hastighet och häftiga köregenskaper som bedöms. En viktig del är att kunna redovisa de val man har gjort. Att kunna visa att man har gjort på bästa sätt utifrån de förutsättningar som teamet haft med till exempel ekonomi och tillgång till material. Det gäller att ha dokumentationen i ordning och kunna svara på juryns frågor.

- Man måste hela tiden ha mycket data som visar att det är genomtänkt från design till färdig produkt. De frågar om alla designdetaljer på bilen. Du måste kunna visa varför det ser ut om det gör, dina beräkningar på simuleringar, alternativt valideringar av tester av designen. Om vi har designat något i CAD och lagt många tusentals timmar på det och så sätter vi det i bilen och sedan inte kollar; blev det som vi hade tänkt? Vi ska även göra en ” business presentation”. Då ska vi hålla en 10 min lång säljpitch för jury.

Bilen ser ganska tom ut just nu, men den 17 maj kommer bilen vara färdig och presenteras på universitet på ett mingelevent.

Formula 2015, bilen in action på banan

Foto Annika Johansson (Felix Frey), Imech (2015 års bil in action) och Markus Alvila (bild från testkörning av bilen, bilden överst)



LiU Formula Students hemsida
LiU Formula Student på Facebook