Helenas företag hjälper regioner att växa

Namn: Helena Nordström
Jobb: Driver eget företag, Placebrander
Bor: Jönköping

Helena Nordström, alumnVar jobbar du?

– Sedan sex månader driver jag ett eget företag, Placebrander, som hjälper kommuner och regioner att marknadsföra sig. Tidigare jobbade jag som marknadschef på Destination Jönköping där jag marknadsförde kommunen för att få fler invånare, företag och turister till Jönköping.

Kan du berätta hur en vanlig dag på jobbet ser ut?

– Alla dagar är olika! För tillfället jobbar jag bland annat med Eskilstuna, Oskarshamn, Jönköping och East Sweden, så det är många resdagar. Jag träffar kunder och hjälper till att ta fram strategier samt arbetar med varumärke och marknadsföringskampanjer. Jag håller också många föredrag på kunders uppdrag. Arbetet är både operativt och strategiskt. De projekt som är roligast är de där jag är med i hela processen från idé, koncept, införsäljning, pressarbete till det praktiska utförandet av en kampanj.

Jag utvecklar även egna koncept; i våras genomförde jag en ”Placebrander’s Day” som är tänkt att vara ett årligt evenemang.  Representanter från kommuner och regioner som arbetar med marknadsföring träffas och byter erfarenheter. Jag har också skapat ett pris ”Placebrander of the Year” som delas ut då och som premierar kommuner och regioner som har jobbat med marknadsföring på ett bra sätt. Nyköping vann årets pris.

Varför startade du eget?

– Jag har alltid haft en dröm om att bygga upp ett företag. Efter några år som marknadschef kände jag mig redo att starta eget; jag hade byggt upp ett stort kontaktnät och samlat på mig bra erfarenheter. Det var också rätt tid då många kommuner och regioner satsar på marknadsföring och jag har rätt kompetens att hjälpa dem.

Än så länge kan jag inte se några nackdelar med att driva eget företag. Jag tycker om att jobba fritt och självständigt. Just nu jobbar jag ensam i företaget men jag träffar många människor genom jobbet. Målet är att bygga upp företaget; att få in fler konsulter. Utmaningen blir att hitta flera skalbara tjänster och produkter.

Du läste KSM på Linköpings universitet? Var det rätt utbildning för dig?

– KSM kändes som ett klockrent val för mig som är intresserad av media. Jag ville också ha en utbildning som kombinerade praktik och teori. När jag började läsa var utbildningen ganska ny och ingen hade ännu tagit examen, så det var lite av en chansning men jag är nöjd med mitt val.

Under studietiden jobbade vi med ett tiotal olika projekt. Steget ut i arbetslivet kändes därför inte så stort. Jag hade en dröm om att bli AD men efter en tid upptäckte jag att jag hellre vill jobba med personer som har den kompetensen. Under studietiden fick vi testa på det mesta; vi klippte film, gjorde utställningar, spelade in radio och gjorde grafisk design. Man blir inte en specialist men en bra generalist och därmed en bra beställare i mediebranschen.

Du pluggade i Norrköping, hur var det?

– Norrköping är speciellt; staden har en speciell plats i mitt hjärta. När jag började plugga var campuset nytt. Det ligger mitt i staden och det var cirka 5 000 studenter som pluggade då i Norrköping. Det gjorde att man lärde känna många människor, flera av dem har jag fortfarande kontakt med.

Mitt bästa minne, förutom alla människor och sociala evenemang, är masteråret. Då åkte jag och en klasskamrat till New York där vi studerade hur Sverige marknadsförde sig utomlands. Där väcktes tanken på att jobba med det jag arbetar med idag.