Hög lärartäthet på LiU

Linköpings universitet hamnar bland 100-i-topp på en ny internationell rankningslista över lärosäten med hög andel lärare i förhållande till antalet studenter.

Det är brittiska Times Higher Education, som lyft ut en av tretton parametrar som man använder vid sina årliga globala rankningar. LiU återfinns på en delad 65:e plats, strax före anrika Stanford-universitet i USA.

Bland de hundra främsta dominerar amerikanska universitet, följt av japanska. Lite förvånande saknas brittiska lärosäten helt på listan.

I topp hittar man framför allt universitet med få studenter. Etta är amerikanska Medical College of Wisconsin, där det till och med finns fler lärare än studenter.

Den ansvarige för Times Highers rankningar, Phil Batty, menar att listan ger en tydlig, om än enkel, indikation på ett universitets förmåga att erbjuda en undervisningsmiljö med en hög grad av interaktion, engagemang och stöd för studenter.

Förutom Linköpings universitet finns ytterligare ett svenskt lärosäte på listan, nämligen SLU på plats 17.

– Det är en vällovlig ambition att försöka skapa rankningslistor som är relevanta för studenterna, de tenderar annars att bli helt forskningsfokuserade. Men det är samtidigt svårt att få tillförlitliga data på det här området, vilket nog den här rankningen är ett exempel på. Å andra sidan – vi är ett starkt forskningsuniversitet med ett mycket tydligt studentfokus. Det är kul att det uppmärksammas, kommenterar Lars Holberg, direktör för internationella relationer vid Linköpings universitet.