Hon coachar framtidens entreprenörer

När Maria Fridefors som första svensk utsågs till Teacher of the
Year för sitt arbete med Enterprise without Borders, var det nästan på dagen 25 år sedan hon tog sin ämneslärarexamen från Linköpings universitet. Men numera står entreprenörskap och företagande på hennes schema.

Maria Fridefors, lärare i entreprenörskapFoto: Charlotte Perhammar
Sven Eriksonsgymnasiet i Borås har landets enda spetsutbildning i entreprenörskap. Inte så konstigt att den finns just i Borås, metropolen i knallarnas land. Där ”vad säljer du nuförtiden?” lär vara en vanligare fråga än ”vad gör du nuförtiden?”.

Här undervisar LiU-alumnen Maria Fridefors. Inte längre i historia, samhällskunskap och religionskunskap som var hennes ämnen när hon tog sin lärarexamen. Numera är det entreprenörskap som står på schemat.

– Att undervisa i entreprenörskap är ett nytt och annorlunda sätt att vara lärare. Ingen katederundervisning, här handlar det om att coacha och stötta. Men också om att vara den som säger stopp när planerna blir allt för vilda.

Vägen till ämnet entreprenörskap gick via en tjänst som skolledare. Maria Fridefors insåg då att hon behövde bättre kunskaper i ekonomi och läste in en ekonomie magisterexamen. På det sättet upptäckte hon entreprenörskap och företagande.

Den här dagen är det elever på ekonomiprogrammet som coachas. Eleverna har i grupper skapat företag som de ska visa upp och tävla med på Ung Företagsamhets mässa. Några tänker tillverka och sälja armband där behållningen går till kvinnojouren, några vill baka belgiska våfflor av närproducerade råvaror. Och ytterligare några planerar att köpa upp det andra UF-företag inte kunnat sälja på mässan och sälja det vidare.

Ung Företagsamhets koncept

Sven Eriksonsgymnasiet använder sig av organisationen Ung Företagsamhets utbildningskoncept. Maria Fridefors är UF-ansvarig på skolan och har undervisat i ämnet sedan 2007. Engagemanget har lett henne vidare till den internationella organisationen Junior Achievement Young Enterprise där hon varit med och utvecklat konceptet Enterprise without Borders, EWB.

– På en konferens lärde jag känna lärare från andra länder. Vi slog oss ihop och utvecklade EWB-konceptet där eleverna ska skapa ett internationellt företag med avdelningar i flera länder.

Återförsäljning av öronproppar var förra årets internationella företag som gjordes i samarbete mellan Sverige, Norge, Spanien och Italien.

– Fokus i det internationella arbetet ligger på att få samarbetet mellan eleverna att fungera, språket, man måste lära sig skriva affärsbrev och mail på engelska, lära känna nya affärskulturer, skaffa revisor, kontakta bank och leverantörer. I uppgiften ingår också att slutligen lägga ner företaget.

Behållningen för Maria Fridefors är att se sina elever växa med uppgiften.

– Man blir stolt som en mor. Det är inte de stora ekonomiska vinsterna, utan den resa eleverna gör, hur de växer, tar för sig, hur självförtroendet ökar. Det är så coolt, man bara ryser när man ser nya sidor hos eleverna som får blomma ut.

Det Maria Fridefors också ser är att länderna i Norden är väldigt bra på utbildning i entreprenörskap och företagande. Och vi är bra på språk.

– De nordiska länderna är små och har små marknader, vi måste utomlands för att få upp volym. Våra UF-företag är duktiga på att möta målgrupper utanför det egna landet och anpassa produkterna för andra länder.

Teacher of the Year

För sitt internationella engagemang och för att ha utvecklat EWB-konceptet fick Maria, som första svensk, ta emot utmärkelsen EWB Teacher of the Year 2014. Det skedde nästan på dagen 25 år efter att hon tog sin ämneslärarexamen från Linköpings universitet.

– Man vet aldrig var man hamnar, men tänk så mycket jag kunnat göra med min lärarutbildning. När jag lämnade LiU 1989 hade jag ingen aning om att ämnet entreprenörskap ens fanns.

Maria Fridefors vill nu arbeta vidare med internationalisering. Hon ser att det ligger i tiden och menar att det är så framtiden kommer se ut. Bra lärare, gärna med egen erfarenhet av att skapa affärer, är också viktigt.

– Man vet också att 25 procent av dem som läst entreprenörskap startar egna företag. Det kan jämföras med 9-10 procent av befolkningen som helhet.

Det här leder vidare till Maria Fridefors personliga dröm.

– Jag vill forska inom entreprenörskap och utbildning. Jag har ett stadigt ben i läraryrket och ett i utbildning i entreprenörskap. Jag vill se hur man kan utveckla undervisningen så att vi får fler entreprenörer i Sverige.

Ur LiU magasin nr 4 2014