Vill du fortsätta med din idrottssatsning och samtidigt få en bra universitetsutbildning? Vi på LiU välkomnar dig!

Foto Thor BalkhedVi vill göra det möjligt för dig att satsa på dubbla karriärer i en utvecklande och unik miljö för studier och idrott! Riksidrottsförbundet har utnämnt LiU till ett Elitidrottsvänligt lärosäte (EVL) 2022-2026. I vår elitmiljö för orientering, löpning och triathlon samverkar vår egen ledarledda gruppverksamhet med lokala föreningarna i Linköping och Norrköping och aktiva studentföreningar inom orientering och löpning.

LiU Elitidrott har även till uppgift att sammanställa och synliggöra forskning vid LiU relevant för idrott/elitidrott samt att samverka med det omgivande samhället kring frågor om idrott/elitidrott.

Elitmiljö och Elitidrottsvänligt lärosäte (EVL)

Vill du veta mer vår elitmiljö, EVL eller våra ledare? Här finns allt om vad vi kan erbjuda dig i din satsning och hur du ansöker:

Elitidrottsvänligt lärosäte (EVL) och Elitmiljö

Anläggningar och föreningar

LiU AIF

LiU AIF är en idrottsförening vid Linköpings universitet som erbjuder ett brett utbud av idrotter för LiU-studenter. Idag har vi medlemsföreningar inom fotboll, innebandy, tennis och squash. Besök gärna LiU AIF:s hemsida:

www.svenskalag.se/liuaif

Campushallen

Campushallen är en friskvårdsanläggning i anslutning till Campus Valla i Linköping. Deras utbud är brett. Från gym, personlig träning och gruppträning till arrangerade motionsspel som exempelvis beachvolleyboll och badminton. Läs mer om Campushallen på deras hemsida:

www.campushallen.se

Idrott för alla

LiU erbjuder ett rikt utbud av studentföreningar, idrotter och aktiviteter. Det finns något för alla. Här kan du läsa mer:

Studentföreningar på LiU

Frågor?

Möt våra elitidrottsstudenter

Forskning

Tre LHC-spelare och två HV-spelare framför LHC;s mål och målvakt under en hockeymatch.

Sports Analytics

Sports Analytics (Analys av sport) handlar om att använda data relaterade till sportevenemang för att få insikter om sporten och dess omgivning. Insikterna kan gälla spelar- och lagprestationer, strategier, träning, skador och spelregler.

Man som gör höga knälyft på gym.

Knäskador inom idrott

Vår forskning fokuserar på riskfaktorer, behandling och konsekvenser efter en idrottsskada, särskilt knä- och korsbandsskador.

Löpare vid friidrottstävling i London

Athletics Research Center

Friidrott är ur ett globalt perspektiv en av de mest populära individuella sporterna och den största idrotten vid OS. Athletics Research Center (ARC) är en internationell samlingspunkt för tvärvetenskaplig friidrottforskning.

En blå fotboll i förgrunden. I bakgrunden gör personer sit ups.

Sport Without Injury ProgrammE - SWIPE

Vi studerar skadeförekomst och uppkomstmekanismer av skador i samband med idrott. Vi studerar även effekten av skadeförebyggande åtgärder samt deras tillämpbarhet i olika idrotter och populationer.

Skadad fotbolssspelare leds av planen

Football Research Group – FRG

Vi är en internationell forskargrupp som samarbetar med UEFA. Vi studerar skador på spelare i klubbar som deltar i Champions League med målet att minska risken för idrottsskador inom fotboll.

fotbollsmatch.

Hållbara fotbollsplaner

I det här projektet fokuserar vi på miljöpåverkan från både konst-och naturgräsplaner samt deras energianvändning i hela livscykeln.

Simuleringsmodell av två olika typer av skidtekniker. Med muskuloskeletär modellering kan forskarna visa hur olika muskler aktiveras.

Biomekanik

Vilken är den effektivaste stakningstekniken vid längdskidåkning? Varför ökar blodtrycket med åldern? Dessa frågor kan besvaras genom att tillämpa grundläggande principer inom mekanik och termodynamik. Det är vad vi gör inom biomekanik.

animerad bild på skelett och foto av en skidåkare.

Skidåkning blir till ren mekanik i hans forskning

Hur fungerar en skidåkares rörelser? Vilken teknik är bäst? Biomekanik-forskaren Joakim Holmberg kan följa hur kraften fördelas i varje tag med stavarna.

Man som hoppar stavhopp mot blå himmel.

Nytt forskningsprojekt för trygg elitidrott

Hur utbrett är problemet med trakasserier, tystnadskulturer och övergrepp inom svensk idrott? Svaret är att ingen vet. Men ett nytt forskningsprojekt vid LiU ska nu försöka ta reda på det och sedan föreslå konkreta åtgärder mot problemen.

Picture of Alfons Johansson and Axel Landelius, LiU Elitidrott

Kusinerna som sopar banan med världseliten

Axel Landelius och Alfons Johansson är två kusiner som besegrat OS-mästarna Lag Edin och vunnit SM-guld i curling, både som juniorer och seniorer. Nu är de uttagna till landslagstruppen och ska kvala till junior-VM. Samtidigt är de studenter på LiU.