IKEA-chefen satsar på hållbarhet

För tjugo år sedan pluggade han ekonomi i Linköping, nu leder
han IKEA:s utveckling i världen. Peter Agnefjäll, koncernchef för
IKEA-gruppen, är en av årets alumner. "Jag har hela tiden fått jobba med sådant jag trivs med, då gör man bra ifrån sig", säger han.

Foto: David Einar

Regnet vräker ner över IKEA-varuhuset i utkanten av Amsterdam. Människor skyndar från parkeringsplatsen, skakar av kläder och paraplyer i entrén och ger sig ut på upptäcktsfärd bland köksmiljöer och soffgrupper.

Här har vi stämt möte med Peter Agnefjäll, IKEA:s koncernchef. Han har ett späckat arbetsschema med 3-4 resdagar över världen så gott som varje vecka. Men nu är vi nästan på hans hemmaplan, med både huvudkontoret och hemmet i Leiden nästgårds.

Utmärkelsen som Årets alumn kom oväntat för honom.

– Jag blev väldigt överraskad och riktigt stolt och glad, säger Peter Agnefjäll.

Sedan ett år tillbaka leder han det företag där han 1995 som nybliven ekonomie magister klev in som trainee. På sin resa inom IKEA har det blivit ett antal hållplatser: avdelningschef för Barnens IKEA i Älmhult och Malmö, assistent och senare affärsområdeschef på sortimentsbolaget, varuhuschef i Italien, assistent till Ingvar Kamprad och en före detta koncernchef, Sverigechef och vice koncernchef.

Det ser ut som en närmast spikrak väg mot toppen. Hur har det gått till?

– Nja, det är svårt att säga. Jag är väl rätt ambitiös, men det här är absolut inget jag har kalkylerat med. Jag har helt enkelt fått jobba med sådant jag trivs med. Då gör man bra ifrån sig. Visst, jag har velat påverka, ta ansvar och vara med där det händer. I ett sådant här jobb måste man ha intresse för ledarskap, samtidigt som det mesta sker genom andras insatser. Det handlar mycket om att komma överens
om mål och att försöka inspirera, säger Peter Agnefjäll.

"En helt vanlig kille"

Trots toppjobbet är Peter Agnefjäll fortfarande en doldis för den stora allmänheten. Han beskriver sig själv som "en helt vanlig kille", född och uppvuxen i Malmö i en entreprenörsfamilj.

– När jag var liten hade pappa affärer, så jag fick börja med att stapla kaffeburkar i butikerna. Lärde mig betydelsen av att det är rätt märkt och ser snyggt ut. Det gav en känsla för vad detaljhandel handlar om som jag senare haft glädje av.

Eftersom han hade fallenhet för att räkna, så blev det fyraårigt teknisk gymnasium.

– Jag var väl egentligen måttligt road av att räkna på hållfasthet på broar eller vad det kunde vara. Däremot har jag har alltid varit intresserad av människor. Så i nästa steg, när jag skulle läsa på universitet, så bytte jag mot en mjukare inriktning.

Det blev Linköpings universitet med ekonomi som huvudämne, och kurser i bland annat organisation, ledning och marknadsföring.

– Det är inget jag ångrat. Det är ett val som jag trivts bra med.

Under studietiden träffade han sin blivande fru. De bodde på T1 och han cyklade genom Vallaskogen till universitetet.

LiU:s campuskänsla tilltalade

– Något som tilltalade mig i Linköping var campuskänslan. Huvuddelen av studentlivet var på ett och samma ställe. Det var som att vara i en egen värld.

Så mycket studentliv blev det kanske inte, även om han var både på Kårallen och Flamman och med glädje minns ett antal tentamiddagar.

– Ärligt talat var jag rätt fokuserad på att plugga. När jag fick kursböckerna och såg att det var till exempel 4000 sidor att läsa, så räknade jag hur mycket jag behövde läsa för att ha allt klart så att jag kunde ägna sista veckan bara åt att repetera. Det passade mig bra.

– Andra läste som tusan sista veckan. Alla har sitt sätt, och det har gått bra för många av dem också!

Fyra års studier ledde till en ekonomie magisterexamen, med 80 poäng företagsekonomi kompletterat med nationalekonomi, statskunskap och juridik.

– Jag tyckte att många kurser var roliga och nyttiga. Men, så här i efterhand, så var nog ändå det viktigaste att man lärde sig en viss metodik, ett sätt att gå på djupet och vända och vrida på en fråga, säger Peter Agnefjäll.

– Studietiden var en fantastisk tid i livet, även om det ofta var knapert med pengar. Det blev mycket pasta med ketchup. Men jag minns det ändå som en tid med mycket frihet, säger han.

Nu leder han ett växande internationellt heminredningsföretag med verksamhet i över 40 länder, 313 varuhus och nära 140 000 anställda.

Och IKEA fortsätter att växa. Nyligen öppnades ett nytt varuhus i Zagreb, inom kort ytterligare ett i Seoul i Sydkorea. I Kina är nya varuhus på gång och IKEA har även fått klartecken till att påbörja en etablering i Indien.

– Jag reser mycket och är nyfiken på hur det utvecklar sig. Jag vill hålla mig nära verksamheten. Annars blir det förstås förfärligt mycket möten. Men vi försöker att förenkla genom att ha videokonferenser och webbmöten.

Hållbarhet största utmaningen

Peter Agnefjäll, vd IkeaFoto: David EinarHan ser arbetet med hållbarhet som IKEA:s kanske största utmaning idag.

– Vi har ett program för detta som innefattar både våra produkter och vår verksamhet. Ta till exempel vår satsning på LED-lampor. Det har stor betydelse när miljontals människor byter från traditionella lampor. Snålspolande kranar är ett annat exempel. Vi har även satt upp över 700000 solpaneler på våra anläggningar och investerat i 200 vindkraftverk. Målet är att vara självförsörjande på el 2020.

Jämställdhet är ett annat område han känner starkt för. Idag är 47 procent av de anställda med ledningsansvar kvinnor. I den högsta koncernledningen handlar det om 25 procent.

– Målet är att det ska vara lika på alla nivåer. I grunden handlar det om att spegla samhället. En blandning av olika kompetenser, olika kön och åldrar ger bättre beslut, säger Peter Agnefjäll.

Han betonar också vikten av att ta till vara de förmågor som finns inom företaget.

– Vi ser alla som talanger och har ett ambitiöst kompetensutvecklingsprogram.

IKEA arbetar också målmedvetet med att skära bort onödiga kostnader.

– Ta soffan Ektorp som exempel, där vi kommit på ett sätt att packa i platta paket, så att vi får med dubbelt så många i en lastbil. Det är både bra för miljön och ger en billigare produkt.

Priset är avgörande för att kunna leva upp till parollen att skapa en bättre vardag för de många människorna.

– Vi besöker varje år tusentals hem för att se hur människor lever i sin vardag. Vilka är deras drömmar och frustrationer? Vi tittar på behov och översätter det till produkter, som måste vara så billiga att de faktiskt kan bli tillgängliga för många, säger Peter Agnefjäll.

Sortimentet är i stort sett lika världen över.

– Behoven är ganska lika. Sedan kan man vilja ha en annan färg på Billyhyllan i USA. Eller, som i Italien, köper kaffekoppar till sin espresso på barnavdelningen.

Har flyttat ofta

Arbetet på IKEA har inneburit att familjen flyttat runt en del. Sedan ett par år är det Holland som är basen.

– Vi trivs bra, både jag och familjen. Det är inte så annorlunda mot Skåne. Barnen går i internationella skolor, det gör det relativt enkelt att byta. Även om jag reser mycket, så har jag hela tiden kontakt med familjen via sms, skype och facetime. Och när jag är hemma så skjutsar jag till baseboll- eller basketträningen eller vad det kan vara.

För egen del håller han sig i form genom att löpa.

– Jag springer 30-35 kilometer i veckan, vanligtvis tre pass. Brukar snitta på 4,30 per kilometer, men just nu blir det snarare 4,50 på grund av lite problem med ena benet.

I början av oktober återvänder han till Linköping för att föreläsa och ta emot utmärkelsen som årets alumn.

– Det blir kul att komma tillbaka. Jag var på campus 2011 under tiden som Sverigechef. Redan då var det rätt förändrat. Det blir spännande att träffa gamla lärare och se hur det är nu, säger Peter Agnefjäll.

Film om Peter Agnefjäll

Mer om utmärkelsen Årets alumn