Ingen vinst för robotar i fotbolls-VM

Fotbolls-VM för robotar är slut för den här gången. Tävlingen bjöd på mycket spänning, men tyvärr ingen vinst för laget från LiU, LiU Humanoids. 

LiU RoboCup 17Som enda svenska trupp åkte de sex robotarna och deras tio mänskliga lagkamrater till Nagoya i Japan för att spela i fotbolls-VM för robotar 27–30 juli. Där mötte LiU-robotarna lag från andra länder i fyra matcher, som slutade oavgjort i en match och förlust i tre. Robotarna bjöd på dramatik i en av matcherna, som hade kunnat sluta oavgjort, när målvakten fastnade och därför blev utvisad just innan det avgörande målet. Mattias Tiger, lagkamrat och doktorand i artificiell intelligens och integrerade datorsystem vid IDA, var på plats i Nagoya och berättar:

– Målvakten blev helt enkelt stillastående, men hann med en oerhört snygg och ovanlig räddning innan utvisningen genom att stå i vägen så att motståndarnas skott på mål satte sig fast mellan benen på roboten!

Målvakten vållade även till lite andra problem. Domarna ställde flera gånger upp roboten med hälarna på den vita linjen, som var lägre än det kringliggande konstgräset. Det ledde till att roboten vid start tappade balansen och ramlade baklänges in i målets träram. Komiskt, men inte så bra för spelets utgång, beskriver Mattias Tiger. Samtidigt är laget väldigt nöjda med hur robotarna uppträdde på konstgräs, vilket var ett orosmoment före turneringen. 

LiU Humanoids spelade i klassen Standard Platform League, där 24 kvalificerade lag från hela världen möttes och gjorde upp på planen. Alla robotar i tävlingsklassen är NAO-robotar. Skillnaden ligger i hur lagen har programmerat sina robotar. De ungefär 58 cm höga robotarna kommunicerar med varandra och tar självständiga beslut i spelet.

– Det är väldigt komplex mjukvara där allt från gång till rumsuppfattning, igenkänning av objekt, planering, beslutsfattande och lagkommunikation skall samverka, och det ombord en fysisk humanoid robot med väldigt begränsad beräkningskraft, säger Mattias Tiger.  

Problemen för LiU Humanoids, och många andra nya lag i turneringen, uppkommer då koden inte är tillräckligt testad och genomarbetad. Även rutiner för matchdeltagande och underhåll mellan matcherna är viktigt att arbeta igenom. Det här var tredje gången som LiU Humanoids var med i Robocup. LiU-laget åkte till tävlingen med målet att gå vidare från gruppspel. Nu blev det inte så, men lagmedlemmarna är nöjda med sin insats. Till skillnad från de flesta andra lag har LiU Humanoids byggt hela sin kodbas själva, istället för att utgå från något av de bästa lagens kodbas från tidigare år och endast göra enstaka förbättringar. 

– Vi har arbetat med att förbättra det mesta, både vad gäller kodbas och rutiner för matchdeltagande, testning och utveckling. Vi har lärt oss mycket av deltagandet som vi tar med oss in i förberedelserna för RoboCup 2018, säger Mattias Tiger.  

LiU-laget har visat bakom scenen-bilder på instagram under tävlingsdagarna.

Humanoids teamLiU Humanoids (bakre raden, från vänster): Magnus Selin, Fredrik Heintz, Fredrik Löfgren, Carl Dehlin, Erik Örjehag, Mattias Tiger, Jon Dybeck, Axel Skyttner, David Bergström, Josef Fagerström. Främre raden: Elsa, Ariel, Merida. 

Mer om robotfotboll

Senaste nytt från LiU