Namn: Jenny Stucki
Jobbar: Byggkonstruktör, COWI
Examen: 2005

Jenny Stucki, alumnVar arbetar du?

- Jag arbetar på COWI som är ett danskt konsultföretag med cirka 1000 medarbetare i Sverige inom bland annat byggnad och fastighet, industri, infrastruktur och miljö. Vi har 12 kontor i Sverige och jag sitter på Göteborgskontoret, som också är svenska huvudkontoret.

Vad gör du på ditt jobb?

- Jag är byggkonstruktör vilket innebär att jag ritar och räknar på byggnader som flerbostadshus, skolor, idrottsanläggningar och andra stora konstruktionsprojekt. Just nu arbetar jag med nya rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena. Det är ett samarbetsprojekt med Linköpingskontoret så det blir många telefonkonferenser och skärmdelningar. Det är ett stort projekt med lång tidplan och jag har haft tur som har fått jobba med många stora och långa projekt som varat i upp mot ett år. Det skapar kontinuitet i det man gör. Men många korta projekt på bara ett par veckor har det också blivit, som när jag var tvungen att ta tag i ett stall som höll på att rasa ihop.

Jag är också ansvarig för Revit, ett av våra 3D/BIM-program. Det innebär att jag utvecklar hur vi inom COWI Sverige arbetar i programmet genom att ta fram mallar och manualer och hjälpa mina kollegor när de kört fast.

Hur ser en vanlig arbetsvecka ut?

- Det beror på vilket projekt jag arbetar med, men den mesta tiden oavsett projekt, spenderas vid datorn där jag sitter och CAD:ar. Det börjar med att jag får in underlag från bland annat arkitekten och sedan modellerar jag ihop en 3D-modell. Det blir mycket problemlösning och en del beräkningar innan jag till slut har färdiga ritningar som går ut till bygget.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Att lösa problem! Som att få huset att stå och att reda ut saker och ting. Att samarbeta med många olika discipliner och att se till att alla får sina delar i projektet tillgodosedda. Sen så klart att se det färdiga resultatet! Även om det har varit ett jobbigt projekt så blir man stolt när det är klart. Man vet att man har varit med och rett ut det röriga och att man har övervunnit alla svårigheter. Det är en häftig känsla att kunna se byggnaden när den är färdig och veta att den ska bilda samhället.

Vilka är utmaningarna med ditt jobb?

- På en större skala är utmaningen att få byggbranschen som är ganska konservativ att hänga med i den nya tekniska utvecklingen. All modellering görs till exempel i 3D på dator men det som går ut till bygget är ritningar i 2D. På en mindre skala är utmaningen att samordna projektet så att man blir klar i tid. En svår uppgift men det är också roligt!

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

- Det tog bara några månader efter examen, sedan hittade ett företag i Västerås mitt CV på Arbetsförmedlingen och jag fick mitt första jobb! Därefter fick jag jobb på COWI i Linköping där jag arbetade i fyra år med bland annat Linköping Arena i Kallerstad. Sedan träffade jag en kille som var från Göteborg och sökte mig istället till COWI där. Det var smidigt att bara behöva byta kontor, jag trivs väldigt bra inom företaget och har varit i Göteborg i två år nu.

Varför valde du att läsa på Linköpings universitet?

- Universitetet har väldigt bra rykte. Och så var jag tvungen att flytta hemifrån! Jag kommer från söder om Stockholm och hade jag valt att plugga där hade jag nog fått fortsätta att bo hemma på grund av bostadsbristen, men Norrköping som utbildningen var förlagd till hade ju bostadsgaranti så där fick jag snabbt ett boende.

Vad tyckte du om utbildningen?

- Bra! Man fick lära sig litegrann om allt möjligt. Den var bred på så sätt att man kunde välja på mycket att arbeta med sedan, som projektering av vägar och vatten eller byggkonstruktion, som jag fastnade för. Tack vare utbildningen har jag fått en bra grund att stå på, även om mycket var nytt när jag började jobba.

Hur såg ditt studentliv ut?

- Det var en härlig tid. Första året bodde jag i korridor på Bollen. Sedan i en vanlig lägenhet som jag delade med en klasskompis. Därefter bodde jag i korridor igen. Att bo i korridor var jättebra! Som nyinflyttad lärde jag på så sätt känna många nya människor, även från andra utbildningar. Det var jag och en massa KSM:are som hängde i allrummet, bakade paj och kollade på Twin Peaks tillsammans, det var mysigt. Andra året var jag med i festeriet och det var jättekul. Det var lite som nu, att jag fick vara med och ordna saker och ting. Jag fick också många nya goda vänner där och det är dem jag idag har mest kontakt med.

Har du något tips till andra som vill läsa byggingenjörsprogrammet?

- Att de ska söka! Och att de inte ska bli avskräckta. Vi var ett gäng som i början av utbildningen skrämdes lite av matten, men vi undvek problemet genom att efter föreläsningarna sitta kvar och plugga tillsammans tills alla hade förstått uppgifterna. Det är ett tips. Det lönar sig att satsa i början, det är en stor omställning att börja plugga på högskola, men man hinner festa också!

Vad tror du att du gör om fem år?

- Då är jag fortfarande konstruktör, men med lite mer ansvar för projekten och ekonomin. Jag vill inte gå helt mot projektledning utan vill fortsätta att vara delaktig i projekten som konstruktör, men med större ansvar.