Karin och Johanna, tidigare studenter

Karin Denfors och Johanna Nordung Omnell driver den framgångsrika design- och kommunikationsbyrån Edit & björnen. Två unga kvinnor som vågade ta steget och starta eget direkt efter studierna på LiU. De vill ständigt utmana sig själva och testa nya vägar. Och vara de förebilder som de själv saknade när de pluggade. 

Namn: Karin Denfors och Johanna Nordung Omnell
Utbildning: Grafisk design och kommunikation
Jobb: Driver design- och kommunikationsbyrån Edit & björnen

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen Foto: Teres Wramell

Att starta eget var inte så stort steg tycker varken Karin eller Johanna.
- Vi hade gjort examensarbetet tillsammans och visste att vi fungerade bra ihop. Under studietiden hade vi haft ett antal studentuppdrag. Då vi inte hade något jobb tyckte vi att det var bättre att leta uppdrag och öka på våra portfolios, än att sitta och vänta, säger Karin. 

Namnet Edit & björnen fanns med redan under examensjobbet.
- Vi ville göra något kreativt och startade en blogg men vi hann bara skriva två inlägg. Bloggen hette Edit & björnen. Edit kommer från ordet Editera. Vi tycker att namnen står för bra saker som kompletterar varandra. Edit är den lite finurliga och kreativa men som också har skinn på näsan. Björnen är snäll och pålitlig men kan ryta ifrån om det behövs, säger Johanna

De ville också ha ett namn som inte skulle innebära några begränsningar för deras verksamhet; de vill ha möjligheten att pröva på nya inriktningar. 

Fick en bra start

Starten för det egna företaget gick bra. Via sitt kontaktnät fick de sitt första uppdrag från Modo Hockey som skulle driva en kampanj tillsammans med Rosa bandet. Kvinnojouren i Norrköping var nästa uppdragsgivare. För sina uppdrag blev de nominerade i två kategorier i Agdagalan, en tävling som arrangeras av Marö, Marknadsföreningen i Östergötland. De vann inte men fick en hedersutmärkelse som Årets stjärnskott.

- Det var verkligen en bekräftelse på att vi hade gjort rätt. Det lossnade och vi fick fler kunder och uppdrag. Som ny byrå är tävlingar viktiga för att få uppmärksamhet. Men för att bli framgångsrik måste man vara smidig och lyhörd, en bra samarbetspartner helt enkelt. Det är så man får nya kunder och behåller de gamla, säger Johanna

De har även fått pris som årets kreatörer och blivit årets ambassadörer för Norrköpings kommun. Både är nyfikna och vill testa på nya områden; de tog därför fram en egen inredningskollektion till Formex (en mässa för nordisk inredningsdesign). Kollektionen bestod av prints, tapeter, skärbrädor, kuddar m.m. 
- Vi fick en bra monter och la ner en massa tid på att skapa en fin utställning. Och det gav bra resultat; vi fick en helsida i DN och blev utnämnda till Formex Finest av inredningsbloggare, säger Karin.

Att driva eget - frihet under ansvar

Att marknadsföra sig själva och byrån genom olika sociala medier är en självklarhet. Inte bara för att få in kunder utan också för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
- När vi pluggade på GDK var det nästan bara äldre män som kom och föreläste om hur det var att vara egen företagare. Nu är det vi som föreläser och vi vill vara bra förebilder för andra unga kvinnor som vill starta eget, säger Karin. 

Det bästa med att driva eget är friheten; att de själva får bestämma vad de vill satsa på.
- Men det är frihet under ansvar. Det finns ingen annan att skylla på. Vi måste få in uppdrag och genomföra dem. När vi startade företaget pratade många om en treårsgräns. Att de första tre åren är det mycket jobb och inte så mycket fritid. Vi tycker att det stämmer, det hände något efter tre år. Nu kan vi jobba vanliga kontorstider, även om vi ibland inför deadlines måste jobba över, säger Johanna. 

- Det är bra att vi är två, då kan vi stötta varandra. Ser jag att Johanna har fullt upp eller är på väg att bli sjuk tar jag över, eller tvärtom. Vi måste tänka hållbart när det gäller oss själva, vi ska räcka länge och då måste vi ta hand om oss, säger Karin. 
Vilka egenskaper behövs för att driva eget?
- Det är bra om du är driven, du måste älska sitt jobb och ha lite jävla anamma. Du måste vara disciplinerad och jobba men också våga vara ledig, säger Karin.  

Jobbar ofta tillsammans

En vanlig dag på jobbet börjar klockan åtta med morgonmöte. Karin och Johanna diskuterar vilka projekt som är på gång. På måndagar är mötet lite längre då lägger de upp ett schema för veckans uppgifter. Efter mötet kollar de mailen och jobbar med olika projekt. De har ungefär tre projekt på gång per dag. De kan ha möten både ute hos kund eller på telefon.
- Vi försöker ha mötesdagar, då vi lägger fler möten på samma dag. Vi brukar ta en halvtimmes lunch. Men ibland om vi känner att vi sitter fast i ett projekt och behöver nya idéer kan vi ta en längre paus. Då kan vi gå på en promenad, besöka ett café eller se en utställning på ett av Norrköpings museum för att få inspiration. En gång fick vi flera bra idéer när vi besökte Claes Ohlson, säger Johanna.

De jobbar nästan alltid tillsammans i alla projekt. Men det är en person som är ansvarig för projektet och kontaktperson gentemot kunden. De ser inga problem med att de är både kollegor och bästa kompisar.
- Vi har kul med varandra, och visst umgås vi på fritiden också. Än har vi inte tröttnat på varandra och vi tror nog inte vi gör det heller, säger Johanna.

GDK - bästa valet

Deras vänskap startade på utbildningen GDK. Johanna, som kommer från Örnsköldsvik, jobbade några år som barnflicka utomlands innan hon började plugga på LiU.

- Jag beställde ett antal kataloger och jämförde olika program. GDK kändes som det bästa valet. Jag sökte redan när jag gick sista året på gymnasiet och kom in men bestämde mig för att ta en paus. Jag tror det var bra att få de åren, och jag hade nog inte kunnat ta till mig utbildningen på samma sätt om jag hade kommit direkt från gymnasiet. 

Karin, som kommer från Oskarshamn, bestämde sig redan på gymnasiet vad hon ville jobba med. 
- Jag hittade en spännande bok som jag har kvar än idag. Den heter ”Vad gör en art director? Det kändes som ett yrke för mig. Jag kollade upp vad det fanns för utbildningar, både universitet och privat alternativ. Jag besökte de olika skolorna, och på LiU skuggade jag en student som gick på GDK. Jag blev kär med en gång i både staden och campus första gången jag besökte Norrköping! När jag jämförde utbildningarna tyckte jag den här passade mig bäst för jag ville ha en bred utbildning. 

Även Karin tog en paus efter gymnasiet, hon jobbade ett år på en kommunikationsbyrå i hemstaden och läste även en kurs i reklamfilm. Båda är nöjda med utbildningen. De tycker den är bred och startar från grunden. Den är analytisk och teoretisk och det är många rapporter som ska skrivas. Redan under första året jobbar man med riktiga uppdrag från riktiga kunder.
- Utbildningen är mycket vad man själv gör den till. Vi gjorde många studentuppdrag, vilket var en bra erfarenhet. Vi var även med i sektionen, jobbade på Kårhuset, arrangerade LARM (arbetsmarknadsdagar) och jobbade på studentfiket, säger Karin.

Våga prova nya saker

Kan de ge några råd till blivande studenter på GDK?
- Våga testa nya saker och roller. Även om du vill jobba med grafisk design prova på att till exempel skriva copy i ett projekt. Du får en förståelse för andra yrkesroller och det är bra att ha med sig senare i yrkeslivet, säger Johanna. 

- Det är bra att göra saker utanför studierna, både för din personliga utveckling och för ditt nätverk. GKD ger ett fantastiskt nätverk. Utbildningen har funnits i tio år. Vi har en grupp på Facebook där man kan hålla kontakten med nuvarande och tidigare studenter, säger Karin. 

Både Karin och Johanna tycker att de redan nu har drömjobbet. Men var vill de vara om fem år?
- Vi är inte färdiga även om vi tycker att vi har det perfekta jobbet. Det är inte drömmen om att växa och bli fler som driver oss utan vi vill hela tiden utvecklas, testa nya idéer och ha roligt. Tjäna mer pengar vore också bra för då kan vi investera mer i företaget, säger Karin.

- Vi har inte ett stort långsiktigt mål som vi ska nå om fem år. Vi har fler delmål på vägen. Ibland har vi inte en hunnit formulera något mål förrän vi redan är igång med att göra det. Några delmål hittills som vi har gjort, är att producera en bok och inreda en kunds kontor. Att utmana oss själva är viktigt, och vi tar små steg framåt men inget jättehopp, säger Johanna.



 

En dag på jobbet - Karin och Johanna visar sin arbetsplats

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen

Teres Wramell

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen

Teres Wramell

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen

Teres Wramell

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen

Teres Wramell

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen

Teres Wramell

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen

Teres Wramell

Karin och Johanna, alumner, visar sin arbetsplats Edith och Björnen

Teres Wramell

Utbildning