Karin valde att plugga utomlands för att bredda sin utbildning vid LiU så mycket som möjligt.
Namn: Karin Gustafsson
Läser: Lärare i förskoleklass och årskurs 1-3
Utlandsstudier: Wales, Storbritannien

Utlandsstudier Wales

Varför valde du att plugga utomlands?

Jag valde att studera utomlands för att få en möjlighet att utvidga min utbildning vid LiU så mycket som möjligt. Jag var sugen på att se ett nytt skolsystem och Storbritannien erbjuder utvidgningar som Sverige inte berör så mycket som internat och hemskolning. Det kulturella utbytet lockade också. Genom att studera utomlands får man bo, uppleva och vara en del av en annan kultur och lära känna nya människor.

Hur var det att vara student i Wales?

Att jag valde att åka till Wales är ett annorlunda val, men inte ett jag ångrar. När jag kom dit möttes jag av en värld som jag inte var beredd på. Tvåspråkigheten, öppna fält med får och en mängd skyltar på ett språk jag inte kunde förstå. Som student trivdes jag från början. Jag fick bo i en korridor med sju amerikaner, vilket gjorde att mitt kulturella utbyte förstorades ännu mer. Hela universitet tog väl hand om utbytesstudenterna, man fick faddrar som visade hur studentlivet fungerade. Då campus är litet så blev allting familjärt, man kände de flesta och gemenskapen blev större för varje dag man var där.

Vad minns du bäst från tiden i Wales?

Det är svårt att bara välja ett minne men ett av mina favoritminnen är från min sista vecka. Vi var vid en vacker slottsruin, Llansteffan castle, precis utför Carmarthen (staden jag studerade i) och grillade. Slottsruinen ligger på en kulle med utsikt över en strand, ett typiskt walesiskt landskap och en pittoresk by. Vi var ett gäng som satt där och njöt av vyerna, slottet i solskenet och delade alla minnen vi fått tillsammans under vår tid som utbytesstudenter. Just då insåg jag vilket äventyr jag varit med om både socialt och vad gäller studierna.

Vår studievägledare på plats sa till oss att ”det ni har varit med om är det inte många som vågar, men de som gör det kommer aldrig glömma vad de har varit med om”. Att åka iväg på utlandsstudier är modigt och under vägen har det varit svårt, men det har varit värt det för att få de minnen och upplevelser som jag idag har.

Har du några tips till andra som också vill plugga utomlands?

Mitt tips är att göra utlandsvistelsen till sin egen resa! Kolla noga över de länder du är intresserad av att åka till och titta även på några som du tidigare kanske inte funderat över. Jag har märkt att det är på de minst oväntade platserna man finner de bästa stunderna.

Var inte rädd för att plugga utomlands. Om det är engelskan som skrämmer dig så kommer det finnas hjälp på plats. Om det är avståndet eller tiden så kommer det finnas fler utbytesstudenter där som du kan finna stöd och tröst tillsammans med.

Berika dig – kasta dig in i kulturen, våga ställ frågor, följ med på utflykter. Var beredd på att allting kan hända, men det kommer lösa sig och du kommer att få vara med om ett fantastiskt äventyr!