Innehållsfrågan står i fokus för Eva Björkholms avhandling Konstruktioner som fungerar. En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren.
Avhandlingen handlar om teknik i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1 och 2. Underlaget till avhandlingen utgörs av två learningstudies som genomförts på två olika grundskolor, samt videofilmade lektioner i teknik i en tredje grundskola.
Med studierna vill Björkholm fånga lärandeobjektet i teknik och hon menar att man måste se till såväl det praktiska som det teoretiska kunnandet när man vill fånga vad elever kan i teknik.
Björkholm ställer frågan: ”Vad är det egentligen eleverna kan när de kan det de ska kunna?”. Genom sin avhandling vill Björkholm bidra till lärares professionella kunskapsbas för teknikundervisning. Detta konkretiseras i att kritiska aspekter av elevers teknikkunnande beskrivs.
Eva Björkholm försvarade sin avhandling den 18 september 2015 vid Stockholms universitet.
Karin Stolpe
2015-09-21