Namn: Lina Broberg
Examen: Sjuksköterska 2002 och barnmorska 2006
Jobb: Barnmorska på Förlossningsavdelningen på Universitetssjukhuset i Linköping
Bor: Linköping

Lina Broberg, tidigare studentHur ser en vanlig dag ut på jobbet?

- Det beror på vilken funktion som jag har på just det skiftet. Vissa skift är jag koordinator. Då tar jag emot patienter och fördelar ut dem på de olika barnmorskorna som jobbar just då. Om kvinnan är sjuk, har haft en jobbig graviditet eller väntar tvillingar behöver hon en mer erfaren barnmorska. Jag tar också emot telefonsamtal från kvinnor som väntar barn och är i början av förlossningsarbetet. Då ger jag dem guidning så de kan tryggt vara kvar hemma tills det är dags att åka till Förlossningen. Ibland stöttar jag mina kollegor i förlossningssalen om det har tillkommit några komplikationer, till exempel kan jag vara med och bedöma ett barns hjärtljud.
När jag jobbar i förlossningssalen är min roll annorlunda. Skiftet börjar med att jag får en rapport av den barnmorska som gått skiftet innan mig. Hen informerar om vilka patienterna är och hur långt de har kommit i sitt förlossningsarbete. Sedan går jag och hälsar på mina patienter. Oftast har jag två i taget, i värsta fall tre. Jag ger dem guidning och vägledning under hela förlossningsarbetet. Min uppgift är naturligtvis att se till att barnet mår bra men även att mamman har det bra, vill hon ha smärtlindring, vill hon att jag tar i henne eller inte? Hur har det pappan det där när han väntar i sin fåtölj? När barnet är fött mäter jag och väger barnet. Jag kontrollerar hur mamman mår och att hon inte får några blödningar. Efter två timmar flyttas mamma och barn över till BB.

Vad är det bästa med ditt jobb

- Att få vara med om det magiska ögonblicket när ett barn föds. Det är en sådan overklighetskänsla att det där inne i magen faktiskt ligger ett barn som snart ska födas.
Men även i min roll som koordinator finns det bra stunder som till exempel när jag genom telefonsamtal kan stödja och guida en kvinna så att hon tryggt kan stanna kvar hemma, som är den bästa platsen för henne, så länge som möjligt.
Just möten med olika sorters människor är givande. De flesta människor får barn, och jag får möta dem i en väldigt utsatt situation men också den viktigaste stunden.

Vilka utmaningar möter du i ditt arbete?

- En utmaning är att försöka hitta det bästa sättet som fungerar för just det paret. Förlossningen kanske inte blir precis som de hade tänkt sig men att de ändå känner att det blev bra.

Vilka egenskaper behöver man för att vara en bra barnmorska?

- Det är viktigt att ha tålamod, att låta livet ha sin gång. Jag har själv inte det bästa tålamodet och får jobba på det. Vara snäll och godhjärtad men också kunna sätta ner foten när det behövs. Klara av stressiga situationer och ha många bollar i luften, men det är något man lär sig med tiden.

Du arbetar med liv men döden kan också vara närvarande, hur hanterar du det?

- Det är inget jag tänker på varje dag. Första året som nyexaminerad var det tufft när jag skulle gå till jobbet och jag hade fjärilar i magen. Så är det nog för de flesta barnmorskorna i början av yrkeslivet men det går över. Ju mer erfarenhet man får desto säkrare blir man.Det finns situationer där du möter föräldrar vars barn är dött då måste du kunna tackla det. Du kan inte själv bryta ihop då det inte handlar om dig själv, det handlar om föräldrarna. Det är deras enda stund med barnet och då är din uppgift att se till den stunden blir så värdig och fin som möjligt. Behöver du bryta ihop får du göra det senare med kollegorna eller gråta ut en stund hemma. Men samtidigt om man inte tycker det är tufft längre i sådana situationer ska man inte heller jobba kvar som barnmorska; då ska man göra något annat.

När bestämde du dig för att bli barnmorska?

- När jag började plugga till sjuksköterska visste jag att jag ville bli barnmorska. Redan på gymnasiet var jag fascinerad av förlossningar. Jag kunde köpa tidningen ”Vi föräldrar” om det handlade om förlossningar och sträckläste boken ”Att föda ” skriven av en känd barnmorska. Inte för jag själv ville ha barn just då men för att jag var så intresserad av ämnet. När jag fick vara med om min första förlossning så var det mycket häftigare än vad jag hade kunnat tänka mig.

Hur var det att läsa till sjuksköterska?

- Vi läste problembaserat lärande, PBL. De första månaderna fattade jag ingenting. Man hade nog behövt mer information vad PBL egentligen handlade om. Men när jag började läsa på barnmorskeutbildningen kände jag att jag aldrig hade kunnat läsa på något annat sätt.

Om man läser till sjuksköterska men är nyfiken på barnmorskeyrket, har du några tips?

- Ta kontakt med en förlossningsavdelning och hör om du kan få komma dit och se hur det är. Ibland kan man ha en skev bild av vad det verkligen innebär att vara barnmorska. Jag kan få höra ”vilket bra jobb du har som bara får gosa med bäbisar hela dagarna”. Men det är inte min uppgift jag ska ta hand om föräldrarna; de är föräldrarna som ska gosa med barnet.

Har du hittat ditt drömjobb?

- Ja, det har jag! I framtiden kanske jag utvecklar andra delar av barnmorskeyrket. Både som sjuksköterska och barnmorska finns det en sådan bredd och man kan jobba med olika saker. Men jag blir kvar på förlossningen; här trivs jag.