Med Guldägg i sikte

LiU-alumnen Eva Wallmark vet redan hur det känns att kliva upp på scenen vid reklambranschens Guldäggsgala. I våras var hon med och tog hem ett pris för unga kreatörer. Men siktet är högre ställt.

Eva WallmarkFoto: Marcus AskelöfFyrtio utmärkelser på ett halvt decennium. Det känns svårslaget. Och i våras blev Eva Wallmark och Michal Sitkiewicz först ut av GDK-are från LiU att ta hem reklambranschens Kycklingstipendium.
”Herregud. Här har vi idéer som varje kreatör hade sålt sin gamla mormor för”, motiverade juryn förtjust.
– Det kändes ju bra, säger Eva Wallmark först lite blygsamt men ångrar sig genast:
– Nej, det var otroligt, häftigt, super! Att få gå upp på scenen under Guldäggsgalan med allt branschfolk i salongen – det kändes stort.
Kycklingstipendiet har instiftats av Sveriges Kommunikationsbyråer som en uppmuntran till nya begåvade kreatörer som varit i yrket max tre år.
– Så det var i sista ögonblicket vi knep hem det, fortsätter Eva Wallmark och skrattar, i augusti passerade vi den tidsgränsen.
”Vi” är i sammanhanget trion Eva, Rickard & Michal, bestående av två art directors, Eva Wallmark och Michal Sitkiewicz, båda från den första studentkullen i Grafisk design och kommunikation vid Campus Norrköping samt kurskompisen Rickard Beskow, copywriter, från deras vidareutbildning på Berghs School of Communication.
Rickard, Michal och Eva vinner i New YorkPå deras hemsida ligger listan av utmärkelser de tagit hem, 42 stycken för att vara exakt. Många nordiska och en del internationella, till exempel i New York 2012 (bilden t h).

Det är många GDK-are som gör sig hörda i tävlingssammanhang – inte minst du, då. Vad beror det på?
– Det är nog vanligare med tävlingar inom reklambranschen än inom andra branscher. Man blir uppmärksammad för jobb man gjort, det blir ett sätt att synas, få nya uppdrag och helt enkelt överleva.
– Att börja tävla redan under studietiden är också ett sätt att ta sig in i branschen och yrkeslivet sömlöst. Dessutom triggas man av andra som börjat tävla. Det blir en dominoeffekt, tillfogar hon.
Någon tävlingshets vill hon inte uppmuntra till.
– Det viktigaste är inte att vinna utan att ha kul och försöka få till en så bra portfolio som möjligt.

Första kullen på GDK

Inför läsåret 2006 upptäckte Eva Wallmark en helt färsk LiU- utbildning i grafisk design och kommunikation som skulle passa henne precis.
– Jag ville jobba med form på något sätt, men visste inte riktigt hur. Jag gillade bredden på den här utbildningen, sökte direkt och det var mitt enda alternativ.
Som tur var kom hon in, packade väskan och åkte från Skellefteå till Norrköping.
– Det är klart att det märktes att vi var lite av försökskaniner, men det visste vi ju om. Allt kan inte vara så bra från start att det inte kan bli bättre. Det var roligt att ha känslan av att få vara med och utforma en utbildning, säger hon.
– Utbildningen gav kunskaper jag har med mig varje dag. Den gav verkligen en bred grund, det fanns hela tiden ett strategiskt tänk som jag idag inser har varit väldigt värdefullt. Till exempel kring långsiktig utveckling av varumärken - även om den teorin kanske inte var så superrolig att tenta på.

Desto roligare var det med de konkreta uppdragen för företag i branschen och examensarbetet på Acne, viktiga tillfällen att få testa yrkesdugligheten och sätta självförtroendet. Eva Wallmark tog också chansen att läsa en utbytestermin och for en termin till Glasgow för en djupdykning i friare konstformer och tid till konstnärlig utveckling.

Trio med många utmärkelser

2009 var det dags för examen. Sedan dess har karriären för Eva Wallmark i princip gått som på räls. I princip hela tiden ihop med kurskamraten från GDK, parhästen och sambon Michal Sitkiewicz och som trio ihop med Rickard Beskow.
Första jobbet blev en global kommunikationsplan för Ikea i Malmö och att ta fram idéer för den digitala delen av Ikeakatalogen. Därefter kan till exempel Cocacola, SAS, Audi, 3 och Skellefteå Kraft fogas till raden av kända uppdragsgivare.
Anställningar på reklambyrån McCann i Köpenhamn och sedan i januari för Åkestam Holst finns också med bland meriterna.

Och vilka utmärkelser står nu på önskelistan?
– Guldägg, så klart! Eller varför inte ett Cannes Lions!

Digitaliserad Ikeakatalog

LiU Magasin nr 3 2015