Malmstens-alumn skapade issvit i Jukkasjärvi

Julia Gamborg Nielsen, möbeldesigner från LiU Malmsten, fick ta motorsåg och stämjärn när hon skapade en av årets sviter på Ishotellet.

Färdig svit med säng och glimrande belysning i isTvå veckor med stämjärn och motorsåg. Hur var det att jobba med tonvis av is – hade du tränat på det innan du gav dig i kast med sviten Abject Beauty som du skapat tillsammans med designern Lotta Lampa?

– Nej, aldrig. Men jag kände mig hemma direkt. Det är det bästa material jag jobbat med, allt blir omgående färdigt. Jag har ett otroligt dåligt tålamod, att vänta på att limmet ska sätta sig eller att lacken ska torka är annars inte mitt bästa, säger Julia Gamborg Nielsen, som tog examen i Möbeldesign på Carl Malmsten Furniture Studies 2012.

Julia Gamborg Nielsen i full fart med motorsågHur fick du jobbet att inreda en av konstsviterna på Ishotellet?
– Det är ett konstprojekt som konstnärer från hela världen får söka. För mig var det något av ett drömprojekt. Det var fantastiskt att bli en av de uttagna. Vi var 42 konstnärer på plats mer eller mindre samtidigt och levde och arbetade ihop dag och natt under två veckor. Bara det var häftig upplevelse.

Bilderna från er svit visar ett imponerande hantverk med avancerade skulpturala organiska former och uppdraget förutsatte att ni skulle göra allt praktiskt jobb själva, med motorsåg och handverktyg.
Men du är ju möbeldesigner?
– Fast jag är uppfödd med verkstad, min pappa är möbelsnickare. Och jag hade ett års studier i möbelsnickeri på Steneby i ryggen innan jag påbörjade designutbildningen på Carl Malmsten Furniture Studies. Där var vi designers också mycket i snickarverkstäderna, inte minst för att göra alla prototyper. Ju bättre man som designer kan använda verktygen och vet hur materialen svarar, desto friare kan man vara i sitt skapande.

Kan man spåra något av Malmsten i issviten?
– Jo, kanske. Framför allt i omsorgen om detaljerna, tror jag, men också i handaskickligheten, viljan till perfektion.

Du har utsetts till Kaledio-stipendiat 2015, med egen utställning i Uppsala. Där beskrivs din design som en blandning mellan barock och brutalitet, med en materialbehandling som balanserar på anständighetens gräns.

detalj av skulptural inredning i isSviten på Ishotellet benämns följdriktigt också Abject Beuaty. Och is är inte det enda material som sticker ut av dem du valt att jobba med. Hudar, päls, skinn, urinblåsor … från vildsvin, strutsar eller fiskar.

Vilka reaktioner får du på din design?
– En del blir lite provocerade men jag har egentligen ingen direkt avsikt att provocera. Jag Belysta skulpterad isanvänder material jag tycker är vackra. Jag är delvis uppväxt i Indien och Afrika, för mig känns det helt naturligt att man ska använda alla delar av de djur som slaktas. Jag kan tycka att vi snarare hycklar som kan bära skor av svinläder men reagerar med ett usch!! inför skinnet av ett vildsvin.

Men just nu jobbar du även med hårdare material?
– Ja, jag är precis på väg till Ronneby och Swedish Waterjet Lab, jag deltar i ett forskningsprojekt med Ronneby kommun och Glasforskningsinstitutet. Det handlar om hur man kan använda vattenskärteknik för att polera, skära supertunt eller på ett organiskt sätt skapa olika ytor i sten och glas.

Tidigare var du en av deltagarna i det statligt stödda Slöjdinkubatorn, en nationell projektverksamhet för slöjdare, designers eller hantverkare som vill utveckla sin verksamhet. Och du brukar också finnas med på de stora möbelmässorna, i Älvsjö och i Milano.

Du har hela tiden många järn i elden?

– Som egen företagare måste man ha ett väldigt driv att hitta uppdrag och projekt. En del är roliga och utvecklande, andra ger mest brödpengar. Har jag tur hittar jag något som kombinerar bägge.

detalj av skulptural inredning i isSom att inreda Ishotellet?
– Det skulle jag verkligen vilja göra om! Jag hoppas jag får chansen att vara med igen.

Förresten – fick du själv pröva på hur det var att sova i Abject Beauty?
– Sista natten! Ärligt talat fick jag väl inte något större intryck av rummet … vi hade jobbat oavbrutet i två veckor, var då ganska trötta på vårt rum men samtidigt riktigt nöjda med resultatet. Det var en fantastisk upplevelse att få jobba nära så många människor som alla var inriktade på konstnärlig gestaltning och hade samma mål.

Se mer av Julia Gamborg Nielsen design 


Foto: Julia Gamborg Nielsen privat.

Publicerad 2015-01-20