Med molnet som arbetsplats

I skärningspunkten mellan teknik, ekonomi och logistik, och i en snabbt föränderlig bransch, står Anders Mårtensson, stadigt i blåsten som bara en seglare kan.

Anders Mårtensson, eBuilderFoto: Anna MolanderDet är en påtagligt nöjd affärsområdeschef som vi träffar på trettionde våningen i Kista Science Tower. Dagen är disigt grå, men utsikten ändå imponerande här uppe. För bara någon vecka sedan kom Anders Mårtensson tillbaka från Kina med två färdiga och underskrivna samarbetsavtal, avtal som ger massor av jobb till eBuilder, det företag där han är chef för affärsområdet logistik.

Nästan tjugo år har hunnit gå sedan han lämnade Linköpings universitet som civilingenjör i industriell ekonomi, och därtill licentiat i logistik. Han berättar med värme om hur mötet med professor Hans Sarv fick honom att inse kraften i förändringsarbete och ledde honom in på logistikens bana.

– Hur man får förändringar att ge de resultat man är ute efter, det har alltid fascinerat mig. Att komma fram i teorin till hur man borde göra, och sedan få det att fungera i verkligheten.

Redan i gymnasiet testade han politiken men fann den alltför långsam. Ja, han satt faktiskt i samma elevrådsstyrelse som Fredrik Reinfeldt.

– Jag minns att jag sa till Fredrik att ’det där med politik borde vara något för dig’…

Själv fixade Anders Mårtensson istället jobb som segelmakare. Jo, ni läste rätt: Segelmakare.

– Jag gillade att segla och tänkte att det vore kul att testa att sy segel. Så jag ringde runt till några segelmakerier, och fick jobb.

I-linjen i Linköping tog han sig igenom med några avbrott, ett som seglare och segelmakare under ett halvår i Sydney (”paradisiskt!”) och ett för språkstudier i Frankrike.

– Det var en mastig utbildning, med mycket matematik. Jag ville ha något mer handfast.

Avhandling om förändringsarbete

Och det var där Hans Sarv kom in i bilden, med en föreläsning om förändringsarbete. Anders Mårtensson blev doktorand och tog 1994 ut en licentiatexamen på en avhandling om förändringsarbete inom logistik.

Första jobbet fick han på dåvarande Frontec, och bland de första kunderna fanns såväl företag som arbetade med containerlogistik som färjetrafik.

Logistik kan beskrivas konsten att få rätt sak till rätt plats vid rätt tillfälle, så effektivt som möjligt. Det handlar mycket om processer, att få överblick och att använda teknik för att skapa förändring i logistikflödena.

– Att driva förändring skapar alltid motstånd och min erfarenhet är att man ofta lägger för lite tid på att förklara varför förändringen är viktig eller kanske helt nödvändig. När majoriteten förstår varför så blir det lättare.

Efter några år i England och som affärsområdeschef för EMEA i Viewlocity, fick han uppleva IT-branschens kraschlandning 2001. Men då var Anders Mårtensson tillbaka i Sverige och i full färd med att vända förlust till vinst i ett s.k. 4PL-företag, fjärdepartslogistik.

– Idén är att hyra ut logistikavdelningen till ett annat företag, specialiserat på att sköta planering, transporter, allt som hör till logistiken.

Han har gjort samma resa en gång till, med företaget Parcelhouse.

– Att förändra internt och vända förlust till vinst är krävande men också väldigt stimulerande när man kan visa resultat. Min erfarenhet är att det ofta handlar om att vara realistisk i bedömningen av vad man klarar av och fokusera på det man är bäst på.

Effektiv logistik med molntjänster

Och nu är det eBuilder. Företagets idé är att erbjuda molntjänster inom allt som har med logistik att göra (även kallat Supply Chain Management). Molntjänsterna innebär att kunderna låter eBuilder integrera och köra kundernas processer som också inkluderar kundens partners. Det blir då lättare och billigare att både implementera och producera IT-tjänster.

– För Nokia till exempel har vi driftsatt retur- och reparationsprocesser i 70 länder vilket skulle varit oändligt mycket dyrare och långsammare om man valt en traditionell IT-lösning istället för en molntjänst.

– Nu har vi skrivit två avtal, dels med den kinesiska motsvarigheten till Trafikverket, dels med en stor elektronikkedja. I båda fallen handlar det om att effektivisera deras logistik med hjälp av molntjänster

Kina har byggt enormt mycket vägar och järnvägar. Men en kraftigt utbyggd infrastruktur kräver också en effektivare administration. Kineserna har själva räknat ut att deras trafikadministration idag är dubbelt så dyr som i andra länder. Stort utrymme för effektivisering, således. Avtalet med den kinesiska elektronikjätten Gomee innebär en liknande utmaning. De har tusentals butiker och tiotusentals fordon, berättar Anders Mårtensson.

Seglingen då? Vart tog den vägen? Jodå, när de tre barnen blivit större har han tagit upp den igen – och det med framgång.

– Vi vann, både i SM och EM i havskappsegling i somras i Sandhamn, om jag får skryta lite.

– Seglingen är mitt andningshål. Att vara ute i naturen, kompisarna, stämningen, gemenskapen och tävlingsmomentet. Det är otroligt stimulerande och samtidigt avkopplande.

2013-12-16