Mer om CETIS personal

CETIS har hunnit fylla 26 år och under åren vi har haft många värdefulla samarbeten och hängiven personal med olika arbetsuppgifter - alla lika viktiga. Men, vilka är vi egentligen och vad är vår huvudsakliga sysselsättning? Här kommer en liten presentation om oss så du kan lära känna oss lite bättre.

CETIS är placerat vid Linköpings universitet och lokaliserat till LiU Norrköping. Det startade 1993 och år 1996 utnämnde regeringen CETIS till ett nationellt resurscentrum för teknikundervisningen i förskola och grundskola och på eget initiativ arbetar vi även med gymnasiets teknikprogram. 

CETIS medarbetare står tillsammans. Nästan hela CETIS-gänget. CETIS personal finns på flera lärosäten, Linköpings universitet, KTH samt Mälardalens universitet. Här nedan följer en kort presentation av våra medarbetare. 

 

Mer om Charlotta Nordlöf Visa/dölj innehåll

Charlotta Nordlöf lutar sig mot ett räcke och bär en blå skjorta och är fotograferad inomhus.
Charlotta Nordlöf

Doktorand med bakgrund på Teknikprogrammet.

Arbete: Jag arbetar på CETIS sedan 2016. Jag är också doktorand i teknikens didaktik, undervisar blivande tekniklärare och har en liten del av min tjänst i Norrköpings kommun på utbildningskontoret. Det handlar bland annat om teknikämnet och även om samverkan mellan skolor och universitetet.

Familj: Make och två tonårssöner.

Bor: I villa, strax utanför Norrköping.

Vanligaste frågan: Är det inte svårt att ha flera tjänster/uppdrag samtidigt?

Bakgrund: Högskoleingenjör inom design och produktutveckling och gymnasielärare i teknik. Nu har jag delad tjänst mellan LiU och kommunen och 2018 tog jag licentiatexamen, nu planerar jag att disputera i slutet av 2022.

På fritiden: På helgerna tittar jag på mina söner när de spelar matcher i fotboll eller innebandy. Jag gillar att pyssla i trädgården, gärna med en ljudbok som sällskap, och att vara ute i naturen.

Kopplar av med: Att inte ha alltför mycket inplanerat på min lediga tid. Jag ser gärna någon serie, ofta en deckare. I vardagen kopplar jag av med att cykla mellan hemmet och jobbet.  
 
Vad tycker du bäst om med teknikämnet? Teknikämnets bredd och möjligheter! Det rymmer mycket och kan anpassas till olika förutsättningar. Titta i tidningen på morgonen och gör en tekniklektion utifrån vad som står där. Det är roligt – att kunna anpassa undervisningen till det som händer just nu.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: CETIS arbete med teknik på gymnasiet, våra konferenser m.m. charlotta.nordlöf@liu.se


Mer om Jonas Hallström Visa/dölj innehåll

Jonas Hallström lutar sig mot ett räcke inomhus på Täppan.
Jonas Hallström

Professor i teknikens didaktik och CETIS forskningsansvarig.

Arbete: Jag arbetar på CETIS sedan 2005. Jag är också professor i teknikens didaktik vid forskningsmiljön Teknik, naturvetenskap och didaktik (TekNaD), IBL, Linköpings universitet. Jag forskar, har olika administrativa uppdrag, handleder doktorander och undervisar.

Familj: Fru och tre barn.

Bor: I villa söder om Linköping.

Bakgrund: Gymnasieingenjör, lärare och teknikhistoriker.

På fritiden: Spelar bas, fågelskådar och är ute i naturen.

Kopplar av med: Jag tycker om att läsa skönlitteratur och fågelskådning. 

Vad tycker du bäst om med teknikämnet?
Teknikämnet handlar om den konstruerade värld som människan skapat, ur flera olika perspektiv. Det blir på så sätt ett ämne där både kreativitet och kritiskt tänkande får rum, vilket är väldigt spännande.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: Forskningsfrågor inom teknikens didaktik. jonas.hallstrom@liu.se


Mer om Pernilla Sundqvist Visa/dölj innehåll

Inomhusporträtt av Pernilla Sundqvist som har en röd tröja, en vit jacka och bakgrunden är blå.
Pernilla Sundqvist

CETIS-gängets senaste medarbetare. 

Arbete: Jag arbetar deltid på CETIS sedan 2022. Förutom det är jag lektor vid Mälardalens universitet. Där undervisar jag i lärarutbildningarna, främst förskollärarutbildningen, arbetar med utveckling av utbildningarna och forskar. Min forskning handlar främst om teknikundervisning i förskolan, ofta i samverkan med en eller flera förskolor/huvudmän.

Aktuellt:
 Relativt ny medarbetare på CETIS.


Familj: Man och två tonåringar.

Bor: Född och uppvuxen i Västerås. För cirka 10 år sedan flyttade vi till Lospånga by, ett villaområde på landet lite utanför Västerås.

Bakgrund: I grunden utbildad lärare för de tidiga åren. Arbetade som förskollärare ett par år innan jag påbörjade forskarutbildning 2013. Har sedan dess arbetat på Mälardalens universitet, nu som lektor i naturvetenskapens och teknikens didaktik.

På fritiden: Har som många andra upptäckt padel. Älskar det och spelar så ofta jag kan.

Kopplar av med: TV-serier, böcker, promenader – gärna i skogen eller vid vattnet.

Vad tycker bäst om med teknikämnet: Då jag fokuserar på de yngre barnen där deras intresse är en viktig utgångspunkt tycker jag om bredden i tekniken. Det finns något för alla, något som kan intressera eller väcka nyfikenhet. Även möjligheten att konkret utforska och undersöka saker. Att man t.ex. kan se hur saker fungerar och undersöka hur olika material fungerar för ett visst syfte. Det är konkret och synligt.

Kontakta mig gärna om du har frågor om
: Teknikundervisning kopplat till förskolan. pernilla.sundqvist@mdu.se


Mer om Susanne Engström Visa/dölj innehåll

Porträtt av Susanne Engström som står inomhus klädd i vit topp och svart kofta.
Susanne Engström

Aktuell med Röda tråden - ett CETIS dokument.

Arbete: Jag arbetar som projektledare vid CETIS, Linköpings universitet. Jag arbetar även på KTK i Stockholm som tekniklärarutbildare
och med forskning inom teknikdidaktik. 

Aktuell: Som initiativtagare till målbilden inom teknikundervisning i grundskolan. Den kommer presenteras här på CETIS hemsida.

 

Familj: Make, två katter och fyra utflugna barn.

 

Bor: I lägenhet, centralt i Uppsala.

 

Vanligaste frågan: Hur gick tåget?

Bakgrund: Civilingenjör inom samhällsbyggnadsteknik, ämneslärare i teknik, fysik och matematik, doktor i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, lektor i teknikdidaktik och docent i teknikvetenskapens lärande vid KTH. Forskar inom teknikdidaktik och undervisar på KPU-program.

 

På fritiden: Fritidspolitiker ibland annat utbildningsnämnden, målar i olja, bistår UIF friidrott, besöker gärna second hand-affärer.

 

Kopplar av med: Promenader, bokläsning, TV-serier och grönt te.

Vad tycker du bäst om med teknikämnet:
Att det har bredd, djup samt är involverat med människan och våra förutsättningar. Teknikämnet omfamnar det mesta som har varit och är angeläget för mänskligheten, det ska leda till att elever får syn på tekniska lösningar och dess konsekvenser samt hur människor samspelar med teknik. Tekniklärare kan välja teman utifrån dagsaktuella händelser och samtidigt skapa relevant, kursplanenära undervisning.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: CETIS Röda tråden-dokument, KPU och CETIS nätverksträffar. sengstro@kth.se

Mer om Claes Klasander Visa/dölj innehåll

Claes Klasander bär en blommig skjorta och lutar sig mot ett räcke.
Claes Klasander

Teknikdidaktiskt intresserad resenär.

Arbete: Sedan 2014 är jag föreståndare för CETIS. Det är ett mycket spännande, roligt och mångfacetterat arbete som innefattar samverkan och många olika kontakter, både i Sverige och utomlands. Jag har så många bra kollegor! Dessutom handleder jag doktorander, undervisar på lärarprogrammen m.m.

Aktuell: Med att slutföra vårt nya inspirationsmaterial för högstadiet: Värld i förändring – uppföljaren på Stad i förändring.

Familj: Fru, tre utflugna barn med respektive och fem barnbarn, min far och min syster.

Bor: Sedan mer än 35 år tillbaka i en villa i Åtvidaberg.

Vanligaste frågan: Har du kommit ihåg det där, Claes?

Bakgrund: Högstadielärare i Ma och NO-ämnen i ca 15 år, sedan universitetslärare och doktorand i teknikens didaktik. Disputerade 2010 med en avhandling om systemperspektiv i teknikundervisningen. Den är jag fortfarande nöjd med.

På fritiden: 
Just nu är det mycket med vårt band, där jag spelar gitarr och sjunger. Vi har en egen replokal! Försöker också lära mig italienska.

Kopplar av med: TV-serier, promenader, matlagning, inkl. sylta, safta och baka.

Vad tycker du bäst om med teknikämnet? 
Att det bidrar till barnens omvärldsuppfattning, så att de kan förstå sig på ”den konstruerade världen”, hitta sin plats i den och förstå varför det är som det är, varför vi har det si och andra så, och hur det skulle kunna bli framöver. Teknikens och människans roll för hållbar utveckling är viktigast just nu. Barn och ungdomar gillar att fundera över tekniken omkring dem. Och det är ett innehåll som är spännande och utmanande att undervisa om, speciellt när man lyfter blicken från prylarna och börjar se samband och mönster.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: 
Aktiviteter som är kopplade till teknikundervisning. claes.klasander@liu.se

Mer om Katarina Rehder Visa/dölj innehåll

Katarina Rehder har en brun blus och beiga byxor mot en bakgrund av färgade textilrutor.
Katarina Rehder

Upptäckte hur spännande teknik är genom CETIS. 

Aktuell: Med nytt nummer av Teknikundervisning i skolan, pågående arbete med vår hemsida och förhoppningsvis kan ytterligare ett område i serien Från ved till www påbörjas i höst.

Familj: Make och utflugen son.

Bor: Lägenhet, centralt i Norrköping.

Vanligaste frågan: När är deadline för nyhetsbrevet?

Bakgrund: Journalistik, copywriting, olika fotoutbildningar och marknadsföring.

På fritiden: Jag umgås gärna med vänner och familj, tycker mycket om att vara utomhus, gärna med kameran och god matsäck som sällskap. Vandring och resor är härligt – under alla årstider. 

Tycker bäst om med teknikämnet: Att det alltid finns spännande och intressanta områden att fylla nyhetsbrevet med. 

Kopplar av med: Att lyssna på musik, helst de grupper jag växte upp med på 80-talet. Jag tycker om att läsa böcker – ibland deckare, ibland romaner. Vandra och jogga är också avkopplande.

Kontakta mig gärna om du har frågor om: Nyhetsbrevet Teknikundervisning i skolan. Inte bara om du har frågor, kanske vill du bidra med en text eller tipsa om innehåll. katarina.rehder@liu.se