Blivande naturvetare vill förbättra världen med hjälp av naturvetenskap En ny forskningsstudie visar hur engagemanget i hållbarhetsfrågor kan se ut hos starkt nv-inriktade elever. Pseudovetenskap och det naturvetenskapliga klassrummet Pseudovetenskap och dess position i skolan är ett ämne som med jämna mellanrum diskuteras i skoldebatten. Jämföra molekylbilder kan förbättra undervisning om kemisk bindning Bilder, filmer eller diagram som visar modeller av molekyler används ofta för att visualisera kemisk bindning. Men det är inte alltid som de jämförs och diskuteras utifrån sin funktion att belysa växelverkan och dess former. Elevers växlingar mellan vardagligt och naturvetenskapligt språk bra för lärande När elever får engagera sig i diskussioner som berör naturvetenskapliga teman växlar de mellan vardagsspråk och ämnesspråk, visar en ny studie. Antibiotikaresistens bra område för att lära om evolution Utveckling av antibiotikaresistens hos bakterier kan öka elevers förståelse för att evolutionen involverar slumpmässiga förändringar. Det visar en ny studie från Linköpings Universitet. Det är svårt att se helheten i tekniska system Ny forskning visar att blivande tekniklärare har svårt att identifiera de osynliga delarna i ett system. Lärarutbildningar behöver därför ha en tydlig helhetssyn i sin undervisning om tekniska system. Värderingar påverkar vilken roll kunskaper spelar i argumentation Det kan vara viktigt att synliggöra värderingarnas roll i kontroversiella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. Det kan hjälpa eleverna att bli mer medvetna om olika perspektiv och intressen som finns representerade i dessa frågor. Viktigt låta elever samtala under laborationer Det är viktigt att lärare utformar laborationer i naturvetenskap så att de stimulerar till olika typer av samtal mellan elever. Förskollärares barnsyn kan motverka eller förstärka könsstereotyper Om barn börjar visa intresse för något naturvetenskapligt så kan de vuxna stimulera eller hämma intresset. De vuxnas syn på vad som passar flickor och pojkar kan vara det som avgör vilket gensvar barnen får. Är lärobokstexterna i de naturvetenskapliga ämnena för enkla? Är lärobokstexterna som elever möter i högstadiet och gymnasiet alltför enkla för att ge eleverna möjlighet att utveckla avancerade ämneskunskaper? Förenklad bild av naturvetenskap i skolan Kunskap om naturvetenskapens karaktär kan underlätta elevers förståelse av ämnesinnehållet samt främja deras intresse. Lärare i naturvetenskapliga ämnen: se upp med orden! Faktor, mönster, konstant och referens är exempel på ord som kan ha flera olika betydelser. För elever kan det vara svårt att tolka skoluppgifter där ord som kan ha flera alternativa betydelser ingår. Lärare ändrar sin undervisning efter learning study Variation och jämförelser är något som förbättrar lärandet. Lärare tog till sig denna insikt i ett learning study-projekt där de fick chans att ställa begrepp mot varandra i undervisningen. Att sätta ord på elevers kunnande i teknik Att sätta ord på elevers kunnande är viktigt för lärares arbete i teknik. I ett klassrum fick elever arbeta med att bygga en fysisk modell av en stad med hjälp av papp och annat material. Vilken roll spelar känslor och värderingar för elevers lärande? Att lära handlar inte bara om att inhämta kunskaper. Meningsfullt lärande innefattar också känslor och värderingar. Svårt för lärare att bedöma laborativt arbete rättvist En ny studie visar att det är svårt för lärare att göra en individuell bedömning av elevernas praktiska arbete. Jämförelser med djurvärlden kan ge stereotyp bild av kön i skolan Det kan finnas problem med att utgå från djurvärlden för att undervisa om människans sexualitet. Bilden som förmedlas är att sexualitet handlar om reproduktion och att manligt och kvinnligt är varandras motsatser. Läsförmåga viktig för resultat på TIMSS En ny studie visar att elever behöver vara goda läsare för att uppnå bra resultat i naturvetenskap på TIMSS. Undervisning om hållbar utveckling ger effekt Undervisning som belyser hållbar utveckling utifrån komplexa sammanhang gör skillnad. Det visar en svensk enkätstudie, som dock även pekar på att elever generellt har en låg medvetenhet kring dessa frågor. När kan vi börja undervisa om naturvetenskapens karaktär? En studie om hur lärare resonerade om progression kring naturvetenskapens karaktär i grundskolan visade två sätt att strukturera innehållet: exkludera innehåll i de lägre stadierna och sedan bredda, eller inkludera innehåll tidigt och sedan fördjupa. Känslor och lärande i naturvetenskap och teknik Känslor är viktiga för såväl lärande som intresse och motivation inom naturvetenskap och teknik. Området utgör en relativt liten, men växande, andel av den NvT-didaktiska forskningen. Elever och universum Universum har i alla tider fascinerat människor, så också dagens barn och ungdomar. Idag finns mycket forskning om universum som kan ge svar, men också nya frågor och funderingar. Ramverk för bedömning av argumentation om samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) är verkliga frågor med en tydlig naturvetenskaplig förankring som har en potentiellt stor inverkan på samhället och människors liv. Språkinriktade aktiviteter kan gynna övergången från vardagsspråk till ämnesspråk Språkinriktade undervisningsaktiviteter i fysik på gymnasiet kan hjälpa lärare att stötta elever när de lär sig ett abstrakt fysikspråk. Visa alla Visa färre
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) NATDID:s uppgift är att stödja skolutvecklingen på nationell nivå inom naturvetenskap och teknik genom att sprida resultat från aktuell didaktisk forskning till dem som är verksamma i skolan.