Inbjudan till att nominera examensarbeten NATDID bjuder in lärosäten att nominera examensarbeten skrivna och examinerade under 2019/2020 med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas och/eller teknikens didaktik. Från forskning till fysikundervisning 2018 Alla som presenterade ett bidrag under konferensen "Från forskning till fysikundervisning" är välkomna att skicka in en artikel för publicering i en konferensbok. Konferens om forskningsbaserad undervisning i naturvetenskap och teknik Det gemensamma intresset var hur lärare och forskare kan bidra till att skolans och förskolans undervisning i naturvetenskap och teknik baseras på ämnesdidaktisk forskning. Allt mer forskning om naturvetenskap i förskolan Under senare år har forskning som riktar in sig på varför, vad och hur naturvetenskap ska undervisas i förskolan vuxit nästan explosionsartat. Tidskrifter inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik En lista med ett urval av tidskrifter inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Den innehåller såväl ämnesövergripande som ämnesspecifika tidskrifter, varav de flesta är fritt tillgängliga. NATDID finns nu närmare fler lärare Nu utökar NATDID sin regionala närvaro. Ytterligare fyra lärosäten får NATDID-ambassadörer. TIMSS och PISA missar mycket i skolans NO Både TIMSS och PISA missar stora delar av det som eleverna lär sig. Det visar en ny rapport. Hur kan barns naturvetenskapliga erfarenheter från förskolan tas till vara? Ett av de forskningsprojekt som fått pengar av Vetenskapsrådet 2016 handlar om hur övergången mellan de olika nivåerna kan fås att fungera så bra som möjligt när det gäller naturvetenskap. Ett år med NATDID - Tillbakablickar och framtidsutsikter Den 20 oktober, samlades ett 60-tal lärare och forskare för att uppmärksamma NATDID:s 1-årsjubileum. Hela eftermiddagen kretsade kring det som har kommit att bli NATDID:s ledord: Möten mellan lärare och forskare. Nu växer NATDID NATDID växer, både vad gäller antalet personer och den geografiska spridningen, genom så kallade NATDID-ambassadörer. Rymden i skolan NATDID haft ett tema kring rymden under våren 2016, där vi på olika sätt uppmärksammat hur rymden kan användas i skolans undervisning. Bland annat har vi haft besök av Sveriges enda astronaut. Lärares röster om forskning NATDID har ambitionen att skapa dialog mellan lärare och forskare, mellan undervisning och forskning och introducerar "Lärares röster om forskning" i artiklarna. . Ansökningar är en viktig del av forskningen Under våren är det många forskare som ansöker om forskningsmedel. NATDID tittar närmare på de aktuella utlysningarna. Beslut om forskningsfinansiering från Vetenskapsrådet Nu har Vetenskapsrådet avslöjat vilka forskningsprojekt som får pengar i årets omgång av bidragsansökningar. Pernilla Nilsson utsedd till ledamot i Skolforskningsnämnden Pernilla Nilsson, ledamot i NATDID:s styrelse, har utsetts till ledamot i Skolforskningsnämnden. NATDIDs styrelse Styrelsen är nationellt sammansatt och består av företrädare från såväl skolans värld som universiteten. Programmering för grundskoleelever i regeringens nya it-satsning Regeringen tar nu initiativ till en it- och digitaliseringssatsning i skolan. Skolverket får i uppdrag att arbeta fram it-strategier för att stärka digital kompetens hos elever och lärare. Konstruktioner som fungerar - En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren Innehållsfrågan står i fokus för Eva Björkholms avhandling Konstruktioner som fungerar. En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren. Rapport från årets ESERA-konferensen [Alltmer forskningsintresse riktas mot de yngre barnen, konstaterar Karin Stolpe som gästar konferensen European Science Education Research Association i Helsingfors.No text in field] Visa alla Visa färre
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) NATDID:s uppgift är att stödja skolutvecklingen på nationell nivå inom naturvetenskap och teknik genom att sprida resultat från aktuell didaktisk forskning till dem som är verksamma i skolan. Fler forskningsartiklar från NATDID Här hittar du alla NATDIDS:s artiklar om aktuell forskning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik, med lärarkommentarer.