Ny webb med besökaren i fokus

Den 15 februari lanserades en ny webbplats för Linköping universitet. Den nya webben är tydligt inriktad på externa besökare som enkelt ska kunna hitta den information de behöver.

Exempel på viktiga målgrupper är blivande studenter, forskare vid andra universitet, journalister och samarbetspartner.

– En modern webbplats är till för att serva besökaren och ge så bra förutsättningar som möjligt att lätt och snabbt hitta den information man söker, säger Mariethe Larsson, kommunikationsdirektör som tillsammans med IT-direktör Joakim Nejdeby varit huvudansvarig för arbetet med att ta fram LiU:s nya externa webbplats.

Den nya webben är sökbaserad, eftersom de flesta besökare använder sökmotorer när de letar efter specifik information. På sidorna Utbildning och Forskning kan besökaren också hitta utbildningar och forskningsområden genom att söka i dynamiska menyer.

Webbprojektet har pågått under 2013–2016 och många medarbetare har varit involverade. Det har varit ett mycket intensivt arbete bland redaktörer och utvecklare under de senaste månaderna och utvecklingsarbetet kommer att fortsätta under våren. Det finns en lång lista på saker som ska göras klart.  Men det kommer inte att ta slut där, en modern webb måste ständigt fortsätta att följa med sin tid.

– Det här är det första steget, och det känns verkligen skönt att vi nått hit. Men webbplatsen, som är vår viktigaste kommunikationskanal, måste fortsätta att förändras och utvecklas i takt med besökarnas behov, säger Mariethe Larsson.

Här kan du se en kort presentation av hur nya liu.se fungerar.

Läs mer om den nya LiU-webben på Insidan för medarbetare

http://old.liu.se/insidan/nyhetsarkiv/1.715272?l=sv

Senaste nytt från LiU