Nya poddar tävlar om kontrakt

Att lyckas nå ut till en publik med sin podd är något som alla studenter vid universitetets podcastkurs har som mål. En av många möjliga vägar är att vinna den tävling som kursen anordnar tillsammans med en av Sveriges största podcastplattformar, RadioPlay. Många tog chansen att pitcha sina idéer när mediebolagets podcast- och marknadschefer var på besök.

Pitch av poddar i KSM:s ateljé i Kåkenhus. Foto: Karin LinhardtDet är en kall januarimorgon i KSM:s ateljé, högst upp i Kåkenhus på Campus Norrköping. Förväntansfulla och nervösa studenter fyller succesivt salens stolar. Fjorton studenter pitchar idag sina podcasts för RadioPlay. Slutmålet som studenterna hoppas på är möjligheten till ett kontrakt med mediebolaget i den tävling som arrangeras. Det gäller att engagera och väcka intresse hos lyssnarna – att få dem att vilja höra mer. Har kursens poddare det som krävs?

Tävling en bra möjlighet

Möjligheten att delta i tävlingen är en frivillig del i kursen Podcast – ljudgestaltning, dramaturgi och produktionsvillkor men det var många som tog tillfället i akt att pitcha sina poddar. Ämnena varierade stort: alkohol, övergrepp, lokaljournalistik, fotboll, träning och film. Att delta i tävlingen är förstås en väldigt bra möjlighet att presentera sitt projekt i skarpt läge, menar Annelie Norberg som är kursansvarig. 
– Det är nyttigt och utvecklande att göra en skarp pitch. Studenterna ställs inför oväntad och kanske också kritisk feedback och det gör att de måste vässa de avgörande frågorna: Vem ska egentligen lyssna på den här podden? Vad säger namnet? Finns det några etiska dilemman? Hur håller konceptet på sikt?

Spännande samverkan

Mediebolaget Bauer Media äger flera stora radiostationer som NRJ, Rockklassiker och Mix Megapol, men också en av Sveriges största podcastplattformar RadioPlay. Här produceras ett tjugotal podcasts, bland annat Ufopodden, Svenska mordhistorier, Alla våra ligg och David Batras podcast. Det senaste tillskottet är DN Intervju med Johar Bendjelloul.

I poddtävlingen kommer RadioPlay att välja ut fem av studenternas poddbidrag, som sedan presenteras på webben. Lyssnarna får sedan rösta fram en vinnande podd – baserat på ett pilotavsnitt. 

Podcastchef Lovisa Ohlsson var på plats i Kåkenhus för att höra pitcharna och hon tycker att kontakten med studenterna är spännande. Hon säger att de är nyfikna på nya koncept och öppna för alla typer av poddar som studenterna har att komma med. Men bolaget är kommersiellt och måste förstås förhålla sig till konkurrensen och vad marknaden efterfrågar. 

– För oss måste materialet vara kommersiellt gångbart. Just nu letar vi mycket efter poddar om mat, sport och ekonomi. Vi försöker se till att vi har något inom alla genrer i vårt utbud, säger hon.

De poddar som går vidare i tävlingen presenteras i april. 

Drivkraften för spridning finns

Kursens mål är att ge verktyg för att omsätta sina idéer i praktiken och fördjupa sin kunskap om produktionsarbete, konceptutveckling och spridning. Förutom undervisning och feedback från kursens lärare finns även ett samarbete med LiU innovation, som har till uppgift att ge konkret hjälp för att som student och forskare kunna jobba vidare med idéer som föds vid Linköpings universitet. 

Podcasttävlingen kan vara en väg att nå ut med sitt material och sin kunskap, men kursen i sig öppnar många fler dörrar för studenter, redan yrkesverksamma kommunikatörer, bloggare och forskare som har spirande idéer och drivkraften att vilja förverkliga dem.  

Bidragen i tävlingen

Mer om kursen

Kontakt