På väg mot en svensk lärarlegitimation

Den första kullen av snabbspårsstudenter har nu tagit första steget mot en svensk lärarlegitimation. Linköpings universitet är ett av sex lärosäten som arbetar med ett snabbspår för nyanlända lärare och förskollärare.

Första kullen nyanlända lärarstudenter i Snabbspåret, 2017Dalia Varto och Neeroda Hasam Sheikhi är två av deltagarna i den första kullen.
Under sex månader har de både teoretiskt och praktiskt lärt sig ämnen som skoljuridik, organisation, styrning, värden, jämlikhet och jämställdhet, pedagogiskt ledarskap, konflikthantering och lärande.
Dalio Varto, student i första kullen av Snabbspåret 2017– Utbildningen har varit väldigt intressant och nyttig, säger Dalia Varto (bilden t h).
Hon kom som flykting från Syrien för drygt tre år sedan. I Syrien var hon utbildad modersmålslärare och undervisade i arabiska. Nu siktar hon på att få en svensk lärarlegitimation om ett år och då kunna undervisa i svenska som andraspråk.
Neeroda Hasam Sheikhi, även han ursprungligen från Syrien, har en universitetsexamen i engelsk litteratur från Irak. Han har varit i Sverige i snart två år år och siktar på en svensk lärarexamen, kanske med språkinriktning.
– Jag älskar språk och har under den här tiden på snabbspåret praktiserat på gymnasiet, jag tyckte om det, säger han (bilden nedan).

Tidig kontakt med svenska skolan

Neeroda-Hasam-Sheikihi, student i första kullen av Snabbspåret 2017Linköpings universitet är ett av sex lärosäten i Sverige som för ett år sedan utsågs av regeringen att anordna snabbspåret för nyanlända lärare och förskollärare.
Åsa Larsson är kursansvarig för snabbspåret på LiU.
– Tanken är att de med utländsk lärarexamen snabbare ska komma ut i arbete i skolan i och med snabbspåret. De gör praktik två gånger i veckan och på så sätt får de tidigt kontakt med svenska skolan, säger Åsa Larsson.
Den första kullen med 27 studenter är just klar och fler grupper är på gång. En kurs med 33 studenter avslutas i maj och en ny kurs startar i augusti. Efterfrågan är stor, konstaterar Åsa Larsson.
– Vi har oerhört ambitiösa deltagare som verkligen längtar efter att få arbeta som lärare igen.

Ingen genväg

Hon tycker konceptet med ett snabbspår fungerar bra.
– Det här är ingen genväg, det ställs samma krav på lärarlegitimation som på andra lärarstudenter. Den teoretiska undervisningen har skett främst på svenska men till viss del även på arabiska. Och flera skolor är intresserade av att ta emot studenterna på praktik, många har ju fått arabisktalande elever, säger Åsa Larsson.
Den svåraste stötestenen för studenterna är det svenska språket, det tar tid att lära sig. Men flera deltagare från den första kullen har redan fått jobb. De kan till exempel vikariera som lärare eller jobba som lärarassistenter. Dalia Varto räknar med att i dagarna börja arbeta som modersmålslärare, parallellt med sina fortsatta lärarstudier. Även Neeroda Hasam Sheikhi är optimistisk.
– Jag fortsätter plugga svenska och hoppas kunna hitta ett jobb på halvtid. Tiden bestämmer när jag får min lärarexamen, säger Neeroda Hasam Sheikhi.

Foto: Peter Modin

Senaste nytt från LiU