Robotbygge med framtiden i fokus

Likt en jättespindel rör den sig över golvet. Duckar för hinder och tar sig runt hörn. Varje år är det robottävling när studenterna på LiU:s civilingenjörsprogram demonstrerar sina kandidatprojekt. 2017 års uppdrag var att tillverka en autonom farkost.  

 

-  Autonoma och självstyrande fordon är en ganska stor industri i allmänhet. Det finns de som säger att det om tio år kommer att finnas vägar i Sverige där bara autonoma bilar får köra. Det känns extra kul att projektet känns så aktuellt, säger Fredrik Almin som läser tredje året på Civilingenjörsprogrammet med inriktning teknisk fysik och elektroteknik.  

RobottävlingTrapphuset på Campus Valla har fyllts med nyfikna åskådare. På golvet har tävlingsbanor byggts upp med pappskivor, och här och var provkör grupper sina robotar innan det är dags att visa upp den för publik.  13 grupper, med sex-åtta studenter i vardera, har jobbat halvtid under en termin med projektet. Totalt lägger de ner ca 2000 timmar på arbetet. Fredrik Almins grupp fick till uppgift att som kandidatprojekt bygga en autonom tävlingsbil. Bilen ska kunna följa en bana, både med och utan hinder, utan förare eller inblandning av någon annan datorstyrning än den lokala styrningen inne i bilen.  

- I en sådan här tävling ingår matematik, teknik, elektronik, digitalteknik, datorteknik och programmering. Det är en sammanfattning av tre års studier helt enkelt, säger Tomas Svensson, universitetslektor i datorteknik som är på plats för att se slutresultatet. 

RobottavlingStudenterna har på egen hand gått från idé till färdig produkt, och gjort allt från kravspecifikationer och projektplaner till tidsplaner och design. 

- Det är ett viktigt inslag i utbildningen. Utmaningen är att konstruera en produkt genom att integrera alla färdigheter som man skaffat sig på LiU, fortsätter han.   

En annan grupp har fått som uppgift att bygga en undsättningsrobot. Dess funktion skulle till exempel kunna vara att leta reda på nödställda personer i en fabrik eller grotta, och dessutom kartlägga området för att kunna ta sig närmsta vägen tillbaka. Med ett surrande ljud tar den sig sakta fram genom banan. Stannar då och då till för att scanna av omgivningen och fortsätter sedan sin väg framåt.  

- Det ligger i tiden med markbundna och luftburna autonoma farkoster, så arbetsmarknaden ser väldigt ljus ut för studenterna, säger Tomas Svensson.  

RobottavlingFredrik Almin har ytterligare två år kvar på sin utbildning. Sedan erbjuder linjen 11 olika masterprofiler för de som vill studera vidare, till exempel inom IT, data och kommunikation. 

-Jag har funderat på att rikta in mig på artificiell intelligens för det tycker jag verkar vara coolt, säger han, och tillägger att han är mycket nöjd med utbildningen på LiU. 

- Det är mer praktiskt på Linköpings universitet än på jämförbara utbildningar. Här har man fötterna på jorden lite mer och arbetar inte bara med det abstrakta.

 

Foto: Anna Malmborg

Fler nyheter från LiU