Från idé till färdig musikal på fyra veckor

På bara fyra veckor har studenter på grundlärarprogrammet arbetat fram en egen barnmusikal. Nytt för i år är att det hela är ett resultat av ett samarbete mellan inriktningarna musik och bild.

 


- Vi vill ge studenterna en lust och en vilja att arbeta överskridande och tematiskt. Här samverkar flera konstformer, och studenterna kan lyfta varandra, säger Linda Kernell, bildlärare vid Linköpings universitet.

I Kulturskolans aula i Norrköping är scenografin på plats och tekniken inkopplad. Bakom kulisserna fixas det sista med frisyrer och kläder. Snart är det dags för mellanstadieelever från en närliggande skola att vara publik på genrepet. Under fyra veckor har studenter från grundlärarprogrammet inriktning fritidshem, och inriktning årskurs 4-6 arbetat fram sin musikal.

- Vår uppgift i musikkursen var att framföra en musikal där vi ska spela teater, sjunga och spela musik. Vi använder oss av Astrid Lindgrens musik, eftersom musikalens huvudperson i drömmen stöter på flera av hennes karaktärer, säger David Rapp.

I den 30 minuter långa föreställningen får man som publik träffa flera kända sagofigurer, som till exempel Pippi Långstrump, grådvärgar, Emil i Lönneberga och Ronja Rövardotter. Tempot är högt och rappt, det är sång och dans och det finns en hel orkester på plats som spelar flera välbekanta, men modifierade, visor och musikslingor med nyskrivna texter av studenterna. En låt är dessutom helt nykomponerad av studenterna. 

- Det är bra att vi har fått prova på hur det är att samarbeta i grupp så man vet hur det är innan man kommer ut i arbetslivet. Att inte bara läsa om det i en bok, utan också få göra det praktiskt, säger Felicia Rikardsson

När studenterna som ska bli musiklärare upp till årskurs sex kommer ut i arbetslivet står det i läroplanen att eleverna ska göra musikframträdanden. På många skolor blir det koncentrerat till avslutningar och lucia.

- Men man kan ju lika gärna göra en sådan här sak, som en musikal med eleverna, säger Felicia Rikardsson.

Syftet med projektet är bland annat att lära studenterna att samarbeta med andra ämnen genom att ha ett gemensamt mål och tema att arbeta mot, och där de kan ta tillvara på varandras kompetenser. 

- Studenterna får en trygghet i erfarenheten. Kommer de framöver till en skola där någon frågar om han eller hon kan något om att göra musikal, så kan man säga "Det är klart vi med eleverna ska skapa en musikal där musik, dans, drama, bild och rörelse blir till en stor estetisk lärprocess. Det har jag god erfarenhet av från min utbildning", säger Björn Sunnerstam, musiklärare vid LiU.

Arbetet med musikalen har gett flera av studenterna mersmak när det kommer till samarbete över ämnesgränser.

- När jag kommer ut i arbetslivet kommer jag vilja jobba i grupp. Att jobba helt själv som lärare tror jag varken gynnar mig eller eleverna, säger Julia Linander.

Tack vare kontakter gavs studenterna möjlighet att spela upp musikalen i Kulturskolans aula med bra förutsättningar för ljus och ljud, och en lokal anpassad för en sittande publik.

 - Att vara här i Kulturskolans lokaler ger oss möjlighet att jobba med en en levande kulturinstitution i Norrköping. Det tycker jag personligen är fantastiskt, och något vi på universitetet bör eftersträva att göra oftare, säger Linda Kernell.