Studenter som vill göra skillnad

Fem företag som drivs av LiU studenter har fötts i årets upplaga av LiU Innovations satsning LiU Impact Factory. Autonoma växthus för odling i hemmiljö och utbildning i programmering för lärare är två av de idéer som lett hela vägen till aktiebolag.

SIOS växthusDet har gått fort för LiU-studenterna bakom företaget SIOS. Från upptäckten av döda växter i lägenheten till de första sålda autonoma växthusen på mindre än ett år.

– Jag älskar att odla, men var i Kina och gjorde mitt kandidatarbete förra våren och när jag kom hem var det mesta dött. Min sambo fick i uppdrag att ta hand om mina plantor, men hade varken tid eller kunskaper nog. Dessutom var han ute och reste en del han också, berättar Josefin Persson, som pluggar till civilingenjör i design och produktutveckling, DPU.

Fjärrstyrt växthus

Något som kunde ha blivit en kris i samboförhållandet blev istället en kreativ lösning som skulle bära lång. Ett autonomt växthus i skandinavisk design som gör det möjligt att odla hemma i vilken lägenhet som helst. I varje planta finns en fuktsensor som känner av när en planta behöver vattnas, allt regleras via en app i mobilen och kan skötas varifrån i världen som helst.

– Fördelen är också skalbarheten, den fungerar för en planta lika väl som för ett helt växthus, säger Josefin Persson.

Tillsammans med sambon Erik Söderby, färdig civilingenjör från DPU, och Tobias Hultqvist, som pluggar Datateknik, startade de i höstas aktiebolaget SIOS, Sustainable Innovation of Scandinavia och i sex månader har de nu deltagit i LiU Innovations satsning LiU Impact Factory. Där har de fått hjälp och stöttning med att utveckla idén, fått företagscoachning en gång per vecka och även ekonomiskt stöd.

Vallastaden nästa

Impact Factory SIOS vaxthus kryddorHela idén med LiU Impact Factory är att studenter med idéer som bidrar till en hållbar samhällsutveckling ska få det stöd och hjälp de behöver för att ta nästa steg. Första omgången är nu avslutad och för trion bakom SIOS väntar nu ännu mera arbete:

– Det är jätteroligt, vi har 13 pilotkunder och vi ska nu montera ihop alla delarna till växthusen för att kunna leverera i slutet av maj. Vi får nu 13 case att följa för att verifiera vår produkt och vi ska även vara med i Vallastaden i höst, berättar Josefin Persson.

Arbete som pågår är också att hitta ett snickeri som kan producera träramarna i ljust trä.

– Vi tittar både i Sverige och Lettland. Både kvalitet och hållbarhet är viktigt för oss och helst skulle vi vilja producera i Sverige, men vi måste också hitta ett ekonomiskt
hållbart alternativ, säger hon.

Till hösten hoppas de sedan kunna leverera att stort antal växthus och en grupp studenter på civilingenjörsutbildningen i design och produktutvecklingen arbetar som bäst med att ta fram ett modulsystem så att de framtida kunderna ska kunna bygga ihop sina egna växthus, kanske på höjden.

Obligatorisk programmering i skolan

Edvira är ett annat av årets LiU Impact Factory-företag. Även det ett nybildat aktiebolag som har grundats och drivs av Linnea Rothin och Marcus Nygren, båda LiU-studenter som också arbetat mycket med CoderDojo i Norrköping, där de lär barn hur roligt det är att programmera.

– Från nästa höst blir programmering obligatoriskt i skolan, från förskolan till gymnasiet, och det betyder att kommunerna behöver kompetensutveckla lärarna. Det är viktigt att vi får in även genusaspekten här när vi har chansen, säger Linnea Rothin, som är vd för Edvira.

– Det är skrämmande få tjejer som programmerar och faktum är att andelen tjejer som läser civilingenjörsutbildningar inom data sjunker och stadigt har gjort det sedan 1980-talet, säger hon.
Linnea Rothin Edvira
Det beror inte på att flickor inte är intresserade eller inte tycker att det är kul, men någonstans under skoltiden dör intresset.

Viktigt med lärarnas attityder

– Datorer marknadsfördes som killeksaker när de kom in i hemmen på 1980-talet och idag är det inte fler än 300 tjejer per årskull i gymnasiet som har obligatorisk programmering på skolschemat – i hela landet. Från det ska vi gå till att en miljon barn ska få undervisning i programmering nu redan nästa höst. Här vill vi hjälpa kommunerna att kompetensutveckla lärarna.

Det handlar både att ge lärarna vana att programmera själva och om attityder till vem som kan vara en duktig programmerare.

– Även en åttaårig tjej måste få vara grym på att programmera. Vi måste se till att tjejerna kan gå igenom skolan utan att bli av med intresset för teknik och programmering, säger Linnea Rothin.

De började med att erbjuda landets kommuner att delta i satsningen Hour of code – en stor internationell satsning som finns på många språk och där det handlar om att ägna en timme åt programmering. Edvira ansvarar här för den svenska delen.

– Det gör de snabbt kan komma igång i en hel kommun, säger hon.

Tusentals lärare har redan nappat

I höstas ringde de runt och kontaktade alla utbildningschefer i Sverige och fick 37 kommuner att satsa. Tusentals lärare från 118 kommuner provade också på en timmes programmering.

– Det finns massor av bra övningar på nätet och för oss gäller det nu att distribuera rätt övningar till rätt lärare. Det är stora skillnader i nivåer mellan kommunerna, de finns kommuner där alla elever har tillgång till tekniska hjälpmedel och det finns kommuner där ingen har det. Vi måste därför hitta olika vägar att ge dem stöd, säger Linnea Rothin.

Edvira har haft stor nytta av Impact Factory intygar hon:
– Inte minst viktigt är det att få diskutera med personer som inte bara ser begränsningarna.

Linnea Rothin som pluggar till civilingenjör i medieteknik ska ta lite paus från pluggandet nu för att satsa på Edvira på heltid.
– Det är nu vi verkligen behövs och då måste vi ta chansen att göra något bra.

Tre aktiebolag och två ideella föreningar

Fem studentföretag har deltagit i årets upplaga av LiU Impact Factory, förutom Edvira och SIOS även Lingonkollektivet, som sätter mens i centrum för skolans samtal om jämställdhet och rätten till sin egen kropp, Bred Blick som tillsammans med nya svenskar berättar engagerande historier för alla, av alla och Worldish som skapar nästa generations översättningslösning för sjukvården.
Peter Gahnström och Erika Pohjanen, LiU Innovation 2017
Ansökan till 2017 års Impact Factory har nu öppnat.

– Årets fem företag har överträffat alla våra förväntningar, deras idéer har resulterat i tre aktiebolag och två ideella föreningar. I nästa omgång ökar vi till tio projekt, berättar Peter Gahnström, innovationsrådgivare LiU Innovation, som tillsammans med Erika Pohjanen, även hon innovationsrådgivare, driver LiU Innovations satsning LiU Impact Factory.

SIOS och deras autonoma växthus har också nominerats till årets Venture Cup.

Josefin Persson 

Beskriver idén bakom de autonoma växthusen. Stillbilderna i videon är SIOS egna.

Linnea Rothin 

Berättar varför hon och Marcus Nygren startat Edvira.
Stillbild i filmen: Peter Holgersson

Kontakt

Fler nyheter från LiU