TV-makare berättar historier

Melker Becker ger liv åt kultur och historia i TV. Nu har denne brede kunskapsspridare utsetts till årets alumn.

Melker Becker, tv-producentFoto: Mediabruket/Crazy Pictures

Med TV-mediet som verktyg berättar han historier. Historier hämtade ur verkligheten och så spännande att de lämnat bestående avtryck hos publiken. Årets alumn Melker Becker lärde sig konsten att berätta på KSM-programmet vid LiU. Nu tar han den konsten till nya höjder.

– Inget är svart eller vitt, inget är enkelt. En berättelse växer fram när du vänder och vrider på en fråga, när du fördjupar, ifrågasätter och problematiserar. Är det något jag har med mig från KSM-utbildningen så är det den insikten.

Vi sitter på gatan utanför Mediabruket på Söder i Stockholm. Inne i kontorslokalerna är full aktivitet, den enda soffhörnan är upptagen, och vi har helt sonika lyft ut ett par stolar på trottoaren. Den varma sensommardagen ger en behaglig inramning till vårt samtal.

Tillsammans med kollegor startade Melker Becker företaget Mediabruket för tre år sedan. Då kom han från ett jobb som producent och programledare på Sveriges Television. Mediabruket producerar faktaprogram för TV och ligger bland annat bakom den uppmärksammade dokumentären Ingen riktig våldtäkt, som sändes våren 2012. Idag är SVT största kunden.

Det började, som så ofta, med en pojkdröm om att bli sedd och uppmärksammad. Hårdrocksbandet Kiss och TV-figuren Mike Donovan i fictionserien V blev förebilder för Melker, som växte upp i Linköping. Han tog studenten på handelslinjen, gjorde värnplikt, jobbade i skivaffär och bestämde sig så småningom för att bli skådespelare. Efter ett år på Bona folkhögskola kämpade han förgäves för att komma in på någon scenskola.

– Men så insåg jag att det är ju producent jag vill vara och inte skådespelare. Som producent är det jag som bestämmer, jag som väljer ämne för det som ska berättas.

Friheten det bästa med KSM

Han sökte den då ganska nystartade KSM-linjen och kom mirakulöst nog in ("i första beskedet stod jag som reserv 96, fattar fortfarande inte hur det gick till").

Det första året beskriver han som tufft och frustrerande. Tunga teoretiska texter att ta sig igenom, en otydlig vision om vart det hela skulle leda. Spretigt, svårt att se sammanhanget.

Men när studenterna fick börja arbeta med egna projekt, andra året, föll saker på plats.

– Det bästa var friheten, att vi fick jobba med det vi brann för. Jag har alltid älskat gamla bilar och jag och en kompis sa att vi ville göra något om raggare. Javisst, gör det, fick vi till svar. Så kom vi underfund med att det var ju inte så lätt som vi kanske trodde.

En idé kan vara enkel, men att fylla den med innehåll, att göra en bra historia av den – det är där utmaningarna kommer.

– Vi fick fria tyglar, vi fick experimentera, både i att berätta och lära oss hantverket. Och genom de fel vi gjorde lärde vi oss bara snabbare.

Han tog examen 2003, kaxig och full av självförtroende, som han själv beskriver det. Han sökte jobb i ett år. Men det var alldeles tyst. Han var på väg att ge upp och satsa på en alternativ karriär som ambulerande varmkorvförsäljare istället.

Men genom en helt osannolik tur, kombinerad med envishet, nådde han sina drömmars mål och fick jobb på SVT. Han berättar en otrolig historia om ett testband som han spelat in, som kom på villovägar, men öppnades och sågs av en person inom SVT med makt att erbjuda honom jobb.

– Ja, en gång kan man ha tur, men sen hänger resten på hårt arbete!

Tillsammans med två kollegor gjorde han en programserie om hårdrock, Rundgång. Programmen blev, näst Melodifestivalen och OS, de mest sedda på SVT Play den här perioden.

Producenten jobbar med allt

På frågan vad en producent gör blir det korta svaret: Allt!

Ett något längre svar:

– Allt, från research, planering, lägga scheman, ta kontakter, få ihop folk, förbereda inspelningar, se till att alla mår bra och att det finns frukost och huvudvärkstabletter…

2009 lade SVT ner i Norrköping, Melker blev utan jobb och valde att starta eget tillsammans med flera kollegor. Nu har Mediabruket varit igång i tre år. Och det går bra.
– Vi har två grundprinciper: dels att berätta historier som är baserade på fakta. Dels att bara göra sådant vi tycker är roligt – det är sjukt viktigt.

Det är också det bästa med jobbet. På frågan om vad som är det sämsta funderar han lite.
– Tiden, säger han sedan, det är så tidskrävande, det äter tid. Jobbet är mitt liv, jag kan aldrig riktigt slappna av, jag lever med det.

Just nu arbetar han med en serie Det hände här, om historiska händelser knutna till småorter.
– Visste du till exempel att på sjön Sommens botten ligger odetonerade granater från andra världskriget! Det var bruket i Boxholm som tog hand om utrangerad krigsmateriel och smälte ner, och som inte hade någon annanstans att göra av dem… Vi gör ett program om det.

En annan, just färdigproducerad, programserie, heter En tavlas hemlighet. Den tar ett nytt grepp i att berätta om konst och kommer att sändas i SVT runt jul.

Framtiden då?
– Jag drömmer om att hitta nya sätt att berätta plattformsöverskridande. En form där TV, radio och webb är lika viktiga alla tre, där det ena inte kan fungera utan det andra. Det vore spännande!

Film om Melker Becker

Mer om utmärkelsen Årets alumn

Mer om kandidatprogrammet KSM