Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta -   English - information about CETISEnglish -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida /Konferenser/Rikskonferenser/TiS2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Att arbeta med teknikens drivkrafter i skolan

Johan Svenningsson Doktorand i teknikens didaktik, LiU
Målgrupp: årskurs 1–9

Johan på rikskonferensen i teknik 2015.

Johan Svenningsson berättade om hur drivkrafter ligger bakom teknisk förändring och utveckling. Att se samhällsförändringar och att lösa behov är delar av kursplanen, men också att kunna analysera de drivkrafter som ligger bakom förändringarna. Inom dessa områden går det att ställa intressanta frågor i klassrummet som t.ex. vilken teknik som är viktig.

  • Är mobilen verkligen viktigare än toaletten?
  • Eller är spisen viktigare än datorn?

Spännande diskussioner kommer säkerligen att uppstå. Ett annat sätt att fundera på uppfinningar är att se hur saker kan utvecklas istället för att uppfinna någonting nytt. Johan menar också att elever kan pröva att byta målgrupp för en uppfinning eller pryl, hur skulle en äldre person vilja att mobilen, spisen, hissen eller någonting annat fungerar. Se om ni kan förbättra någonting till dagens behov.

Johan visar på områden där behov av förändring varit drivkrafter; den civila förändringen kom av att t.ex. bostadsstandarden var låg och i behov upprustning och förbättring. Hemmet blev en arbetsplats för hemmafrun och köket blev ändamålsenligt med kyl samt med förbättrade arbetsytor m.m. Dessa standardiseringar som gjordes då finns kvar i dag. Exempel nummer två är den militära förändringen; där det propellerdrivna flyget till stor del byttes ut mot jetdrivet flyg. Behovet av att färdas med högre hastighet var ett stort behov under krigsåren och när bröderna Wright lyckades få första flygplanet att lyfta och flyga 1903 var det starten på flygets historia. Behovet av transport, spaning m.m. ser bara ut att öka. Numera kanske vår lust att resa längre bort på kortare tid en drivkraft.

Att arbeta med tekniska drivkrafter i skolan fungerar bra i alla åldrar menar Johan. Börja med att skriva en teknikdagbok med syftet att alla ska bli medvetna om tekniken i vardagen samt att lära sig identifiera vad teknik är. För att kunna gå vidare väljer man någonting ur dagboken och spårar bakåt i tiden och tittar in i framtiden och funderar på utvecklingar av den. Hur använder man produkten, vilka skäl finns för att vi har utvecklat den.

Tittar vi på teknikutvecklingen är människans påverkan a och o men det viktiga är att tro på utvecklingen och tro på att man kan!

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS

Johans presentation:

Att arbeta med teknikens drivkrafter i skolan, Johan Svenningsson (pdf, nytt fönster)

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -