Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta -   English - information about CETISEnglish -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida /Konferenser/Rikskonferenser

 

CETIS rikskonferens i Norrköping april 2008

Teknik tillsammans med barn i
ålder 7-10 år - workshop


Målgrupp: Skolår F-3

Marianne Olovsson, förskollärare och Cecilia Taube, grundskollärare arbetar på Molekylverkstaden i Stenungsund. Molekylverkstaden är ett science center som arbetar med att höja det naturvetenskapliga intresset hos barn och ungdomar. Genom olika experiment och information försöker man arbeta med att intressera och inspirera. Nu har man också startat med ett teknikprojekt sedan några år tillbaka. Genom kontakt med CETIS har man fått vara med och utpröva Teknik tillsammans-materialet - ett inspirationsmaterial för förskolan till år 5.

De arbetar nu som ambassadörer för Teknik tillsammans och gör detta för att öka pedagogernas självförtroende när det gäller teknik.

Efter att ha arbetat med materialet ett tag så har de utvärderat det och menar att det:

  • är ett gediget grundmaterial
  • är mycket text för små barn
  • har ett bra upplägg
  • entuasimerar barn
  • får med många ämnesområden

Teknik tillsammans är ett bra material att starta med. Det är webbaserat och gratis. Cecilia och Marianne vill lyfta fram några saker som de själva har utvecklat materialet med.

Kylskåpsmagneter

I detta arbetsområde tycker de att man kan koppla följande ämnesområden; teknik, fysik, miljö, matematik, bild, biologi och svenska.

Leksaker

Utveckling av materialet:

Magnetlaboration – plocka in magnetleksaker t.ex. ett magnetlab som finns på Hands on Science eller Brio (se bild ovan).

Sopsortering – använd en stor magnet för att visa hur sortering av magnetiska saker kan gå till.

Komagneter – detta är en speciell magnet som man stoppar ner i kons första mage för att samla ihop spikar, taggtråd och annan metall som kon får med sig då hon äter. I första magen ser magsyran sedan till att dessa metall saker bryts ner. Magneten finns att köpa på Nordpost.

Magneter för kor och kalvar.
Magneter för kor och kalvar

Vi gör musik!

Utveckling av materialet: Musikvevspelare

Ljudlaboration – använd "musikvevspelare" först i luften och sedan på olika material. Olika resonans i olika material.

Sätt en tråd av plast eller annat material i botten på en burk och dra i snöret, resonans. Sätt aluminiumfolie över en Burk och trådkam och försök blåsa som på ett munspel.

Hörsel – prata om varför man måste vara rädd om sin hörsel. Testa hörselproppar och hörselskydd.

Titta på hur örat är uppbyggt.

 

Gör en egen maracas av en toalettrulle

Instruktion maracas.

Maracas
Så här kan en färdig toalettpappersrulle-maracas se ut.

Spara och förvara

Utveckling av materialet:

Olika förpackningars funktioner – ta med och undersök hur olika förpackningar är konstruerade för att kunna förvara olika typer av mat eller föremål t.ex. varför finns det metall på insidan av en tomatkrosskartong i papper?

Tillverka egna papperskrukor – av tidningspappersremsor kan man tillverka små krukor att sätta frön i när dessa sedan sätts i jorden förmultnar tidningen. (Runåbergs fröer)

Tidningspapperskrukor
Tillverkning av egna tidningspapperskrukor

Ballong med doft – låt eleverna blåsa upp en ballong och lukta på den. Dela sedan ut ballonger som du blåst upp och som innehåller kanel och låt dem lukta på dessa. Hur kan det komma sig att man känner lukten som är innanför ballongen?

Spara och förvara - instruktion

Tips till pedagogen innan den startar med arbetet!

  • Gör dig förtrogen med materialet själv.
  • Använd det som du tycker passar dig och dina barn.
  • Ta gärna med annat konkret material.
  • Arbeta gärna som tema.

Webbplatser

Text: Maria Svensson

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -