Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta -   English - information about CETISEnglish -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida /Nyhetsbrev

Bokomslag De mäktiga fem.

De mäktiga fem

Text: Katarina Rehder, CETIS
Foto: Malin Johanzon
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2016

Hallå där Therese Karlsson och Mattias Blomfelt! Ni har skrivit böcker om de mäktiga fem för barn i förskoleåldern.

Mattias och Therese

Hur kom ni på idén med att göra barnböcker om de mäktiga fem?

Idén med böckerna De mäktiga fem startade på en förskola då vi jobbade med tema Teknik. Vi ville göra barnen uppmärksamma på tekniken runt omkring oss och hur man använder den. Då vi tycker om att använda sagor som verktyg i lärprocessen skapade vi Skruven möter Hävstången. Sagan vi började med visade sig ge barnen inspiration och viljan att själva pröva och experimentera med samma sak karaktärerna i berättelsen gjorde. Det blev starten på den barnboksserie som nu heter De mäktiga fem. På grund av den positiva reaktionen hos barnen valde vi att skriva om alla fem karaktärerna som ingår i begreppet de mäktiga fem eller de fem enkla maskinerna. Vi skrev en bok om varje karaktär för att barnen ska få möta en teknik i taget. Varje bok i serien presenterar på ett lättläst och enkelt sätt en teknisk funktion och visar hur just den funktionen kan användas i praktiken. I gruppen de mäktiga fem ingår Skruven, Kilen, Lutande Planet, Hjulet och Hävstången.

Var fick ni inspirationen ifrån, ert arbete eller från annat håll?

- Inspirationen kom genom teknikarbetet vi hade på förskolan. I temat ville vi komma åt teknikens grunder och därför föll det sig naturligt att jobba med de mäktiga fem. En stor del av vår pedagogik bygger på att följa barnens intresse och att låta barnen själva få pröva och utforska. Då vi såg barnens intresse och vilja att pröva tekniken i vår första saga var det bara att jobba vidare på det spåret och göra riktiga böcker av sagorna.

Barnteckning - De mäktiga fem.Vilken betydelse hoppas ni böckerna får för barnen?

- Vi hoppas att böckerna ska visa på ett enkelt sätt hur den tidiga tekniken fungerar och att barnen ska känna till hur de kan använda den. Genom att känna till vardagstekniken hoppas vi att barnen ska kunna identifiera den grundläggande tekniken i vardagen. - Målet med böckerna är att även yngre barn ska kunna tillägna sig kunskapen om teknik. Vi tror att ju yngre barnen är när de möter och förstår teknik ju lättare har de att utveckla förståelse för mer avancerad teknik. Vi ser att alla behöver hjälpas åt och samarbeta i böckerna.

Är det något ni tycker saknas i skolan?

- Vi valde att skriva böckerna där karaktärerna hjälps åt på ett eller annat sätt. Vi i förskolan jobbar mycket med värdegrundsfrågor därför föll det sig naturligt att karaktärerna skulle hjälpa varandra. I praktiken handlar det om att vi alla kan olika saker som man kan ta tillvara på, helt enkelt belysa egenskaper hos varandra.

Har ni planer på fler teknikböcker för barn?

- Inte i nuläget. Vi fokuserar just nu på dessa fem böcker. Det finns så mycket att utforska tillsammans med barnen inom det här området så vi vill ta vara på den tiden. Framåt sommaren kommer de sista två böckerna så vi jobbar vidare med det vi gör.

Länkar


Nyhetsbrev nr 1, februari 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -