Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta -   English - information about CETISEnglish -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida / Nyhetsbrev

En lektionssal för teori och praktik

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, december 2016

Inför skolans ombyggnad bestämdes att Teknik skulle få en egen sal. Glädjande tyckte Elin Levinsson och Georg Arnstedt som är ansvarig för teknikundervisningen på Mosstorpskolans högstadium. CETIS träffade dem för att ta del av planerna.

Elin och Georg
Elin Levinsson och Georg Arnstedt

Inne i skolan är det ljust och det luktar nytt. Jag har bestämt träff med Elin och Georg som vill berätta om sina planer med nya tekniksalen. Vi träffas i kafeterian som blivit den naturliga samlingsplatsen för lärare och elever.

- Vi sitter inte så ofta i lärarrummet längre, nu har vi fått den här fina kafeterian och här kan vi prata med både kollegor och elever, det är kul, säger Elin.

Elin, som för närvarande undervisar i Kemi och Matematik i årskurs 7 och 9 ser fram emot när tekniksalen blir färdig.

Då planerar hon och Georg för att arbeta med teknikämnet i halvklasser så ofta som möjligt. Tidigare huserade de i slöjdsalen och fördelen med det var att där fanns alla verktyg. Några verktyg har de fått flytta med sig till nya salen. Men snart, när materiel som elektronikkomponenter, andra verktyg och datorer kommer på plats blir salen anpassad för både teori och praktik.

Planering av tekniksal

Tekniksal

Längs ena långsidan vid fönstren, finns ståbord, handfat och höga pallar. Resten av salen är möblerad med höga bänkar och stolar, som i vilken annan teorisal som helst. Men salen är inte färdig riktigt ännu.

-Vi såg till att det skulle finnas eluttag, bra förvaring med lås och en smartboard, berättar Georg.

Han undervisar i Teknik för årskurs 7-9 och ser fram emot att arbeta i nya salen och speciellt med halvklass.

- När vi arbetar med halvklass får vi hur bra diskussioner som helst. På högstadiet är många elever intresserade och pratsamma och vill berätta om området de jobbar med. Då ser jag till att ord och begrepp används korrekt, då är halvklass bäst. Förhoppningen är att under de praktiska lektionerna avsätta tid för att gå igenom hur olika materiel ser ut och vad de används till. Jag vill prata om olika elektronikkomponenter som t.ex. dioder, motstånd och olika reläer för att visa hur de fungerar och hur viktig säkerhet är när man arbetar med dessa. Det gäller både inom el- och verktygshantering.

- Dessutom tar jag med en del saker hemifrån, som t.ex. en domkraft när vi pratar om de enkla maskinerna. Vi kommer inte att få plats med sådana stora och skrymmande saker i salen.

Praktiskt ämne?

Elin berättar att många tror att Teknik endast är ett praktiskt ämnet. Nu hoppas hon att nya salen ska ändra den uppfattningen.

- Innan Lgr11 kom uppfattades ämnet som praktiskt. Nu är det stor skillnad och mycket roligare att arbeta teoretiskt samtidigt som en del av ämnet naturligtvis fortfarande är praktiskt.

- Vi har tidigare integrerat med andra ämnen och det fortsätter vi med, exempelvis Teknik och språk, Teknik och Idrott, Teknik och SO. Alla de här områdena går att foga samman. Nu är världen så global att vi måste ha kunskap för att ta beslut som rör oss och vår omvärld. Det vill vi förmedla till eleverna, vikten av kunskap och förståelse för att kunna fatta rätt beslut.

- Vi ser att fler läroböcker har dykt upp och kanske kan vi ha ett litet bibliotek i våra nya sal. När skolan får elevdatorer hösten 2017 ser vi också fram emot att använda alla digitala verktyg som finns att tillgå. Teknikämnet är verkligen på frammarsch här hos oss, avslutar Elin.

Förhoppning om samarbete

Intill skolan finns en industri där processhantering och automatisering är en del av produktionen. Georg berättar att han hyser förhoppningar om att ha ett utbyte med dem. Han vill visa hur teknisk kompetens och kunskap omsätts från skolbänken till en verklig industri. Vi hoppas Georg kan berätta mer om det en annan gång.

 


Nyhetsbrev nr 4, december 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -