Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta -   English - information about CETISEnglish -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida / Nyhetsbrev

Blixtlåsets logga.



Blixtlåset -
Paula Bonnerud, du är gymnaiselärare på Hjalmar Strömerskolan i Strömsund

Text: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2-3, september 2020

Hur planerar du för Blixtlåset?

Det här är något som jag gör med alla mina elever i Te1. Första gången vi var med i tävlingen var 2012 och har sedan varit med varje år tror jag. Först får eleverna uppgiften "Inledning/Projekt/Uppfinnartävling" med instuderingsfrågor från Gleerups bok Teknik 1, kapitel 2, som handlar om projektarbete och teknikutveckling och sedan kapitel 3 som berör designprocessen. Hur mycket tid brukar ni avsätta till tävlingen? Det blir totalt cirka 11 veckor. Vad tycker eleverna om tävlingen? Det är nog lite blandade känslor hos de flesta. Många tycker det är intressant och roligt att uppfinna och skapa men flera tycker det är mindre roligt att presentera. De flesta brukar vara nöjda och stolta när allt är klart och tävlingen är över.

Vilka utmaningar tycker du är bra att eleverna får med sig?

Att de får utveckla en idé och att presentera den för en jury. Jag försöker får dem att förstå att med en bra presentation kommer man långt. Det är också roligt att se när de på mässan pratar om sin idé och sin produkt och hur engagerade många av dem är.

Vad är det bästa med tävlingen?

Det är ett bra projekt som fyller många av de centrala innehållen i Teknik 1 som Skolverket säger ska ingå i Teknik 1. Tävlingen kan stärka elever då de får skapa något, se att resultatet blir någonting som fungerar och att sedan visa projektet för andra elever och en jury.

Läs gärna även artiklarna:

 


Nyhetsbrev nr 2-3, september 2020 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -