Lärares transformering av teknikämnet: Om lärares attityder till ämnet och syn på teknisk kunskap i teknikundervisningen
Nordlöf, Charlotta
Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap. Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap.
ORCID-id: 0000-0002-6177-3897
2022 (Svenska) Doktorsavhandling, sammanläggning
En lärare behöver i sitt arbete göra val och fatta beslut som påverkar vilken undervisning eleverna får möta. Skolämnet teknik, som är ett av grundskolans obligatoriska ämnen redan från lågstadiet, har sina specifika förutsättningar och traditioner. I avhandlingen undersöks hur lärare i grundskolan tolkar teknikämnet och formar teknikundervisningen – hur lärare transformerar teknikämnet. Två perspektiv på lärares transformering ligger till grund de ingående studierna: lärares attityder till teknik-undervisning samt lärares syn på kunskap i teknikämnet.
Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter
Boström, Johan
Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap. Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap.
ORCID-id: 0000-0003-3348-3339
2022 (Svenska)
Doktorsavhandling, sammanläggning
Den här avhandlingen undersöker hur tekniklärande möjliggörs genom lärarledda konstruktionsaktiviteter i förskolan. Avhandlingen undersöker också hur förskollärarrollen och konstruktionsaktiviteternas utformning påverkades av olika historiska och samhälleliga strukturer samt i mötet mellan forskning och praktik.
Förskolans teknikundervisning: vad och hur?
Sundqvist, Pernilla
Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Utbildningsvetenskap och Matematik.(Matematikens, naturvetenskapens och teknikens didaktik)
ORCID-id: 0000-0003-4559-3500
2019 (Svenska) Doktorsavhandling, sammanläggning
Förskolans teknikundervisning är ett ungt forskningsområde som vi saknar mycket kunskap om. Avhandlingen bidrar med kunskap på området genom undersökningar med enkäter, intervjuer och observationer. Studien ger resultat om såväl vilket innehåll som framhålls och undervisas av förskolepersonalen, som hur det undervisas och vad som görs möjligt för barnen att lära i den undervisningen.
Tekniklärares attityder till teknikämnet och teknikundervisningen
Nordlöf, Charlotta
Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN). Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap.
ORCID-id: 0000-0002-6177-3897
2018 (Svenska) Licentiatavhandling, sammanläggning
Skolforskning i allmänhet visar på att läraren är viktig, läraren är faktiskt en av de viktigaste faktorerna för elevernas framgång. Läraren är betydelsefull både när det gäller elevernas prestationer och deras attityder. Från tidigare attitydforskning vet vi att lärarens attityder har betydelse för undervisningen, men även för lärarens eget tankesätt. När det kommer till området teknikundervisning behöver lärarnas attityder undersökas och utforskas mer, vilket denna licentiatuppsats, bestående av två delstudier, bidrar till.
Talet om tekniska system – förväntningar, traditioner och skolverkligheter
Klasander, Claes
Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
Studies in Science and Technology Education, 2010 (Svenska)
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
Hur har den svenska grundskolan hanterat den didaktiska utmaningen att infoga tekniska system i teknikämnets undervisning? Här belyses detta från 1980 - 2009 på tre arenor – en som berör styrdokument, en kring läromedel och en i en skolas praktik. Avhandlingen beskriver bl.a. utifrån vilka argument som system anses angeläget som undervisningsinnehåll, hur man talar om tekniska system och mot vad som undervisningen inriktas. Dessutom lyfts några hinder fram, liksom de delar som nått en etablerad plats.
Barnlitteraturens tekniklandskap: En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Axell, Cecilia
Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN). Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
ORCID-id: 0000-0001-5721-7719
2015 (Svenska) Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
Syftet med denna studie är att utifrån ett didaktiskt perspektiv undersöka budskap om teknik i ett urval svenska skönlitterära barnböcker samt undersöka hur berättelsernas tekniksyner förhåller sig till deras natur- respektive framtidssyn. Analyserna grundar sig på sex svenska författares skönlitterära barnböcker: Selma Lagerlöf, Otto Witt, Elsa Beskow, Karl-Aage Schwartzkopf, Sven Wernström och Sven Nordqvist. Dessa böcker innehåller frågeställningar och problematiker som i dag anses betydelsefulla och relevanta inom teknikens didaktik.
Constructing a Pipe-Bound City: A History of Water Supply, Sewerage, and Excreta Removal in Norrköping and Linköping, Sweden, 1860-1910
Hallström, Jonas
Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema vatten i natur och samhälle. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
ORCID-id: 0000-0003-0829-3349
2003 (Engelska) Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
In the mid- to late 19th century, modern pipe-bound water and sewer systems proliferated in European cities, a development that has sometimes been regarded as a necessary result of a sanitary awakening and the progress of science and technology. By analyzing the introduction and subsequent expansion of water, sewerage, and excreta collection on the local level, in the Swedish cities Norrköping and Linköping, this oversimplified picture is questioned.

Internationella
International Journal of Technology and Design Education
Den ledande internationella forskningstidskriften inom teknikdidaktik.
Journal of Technology Education
Detta är en amerikansk forskningstidskrift. Artiklar skrivs inte enbart av forskare och innehållet kan vara ganska tillämpat och klassrumsnära. Här finns också ett litet inslag av historiska teknikdidaktiska studier.
The Journal of Technology Studies
Tidskrift för mer allmänna teknikstudier som också har en del teknikdidaktiska artiklar.
Design and Technology Education: an International Journal
Nordiska
NorDiNa
NorDiNa är en nordisk tidskrift för naturvetenskapernas och teknikens didaktik.