Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till Teknik tillsammans startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta -   Sök på Teknik tillsammans webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Arbetsområden

Arbetsområdet - Vi bygger bilar - Teknik tillsammans

 -  

Vi bygger bilar

Arbetsområdet Vi bygger bilar är under omarbetning och anpassning till Lgr 11.


Målgrupp: Årskurs 4-6

Här följer en kort beskrivning av arbetsområdet Vi bygger bilar. Hela arbetsområdet går att ladda ner via pdf-filen som finns längst ned på denna sida.

Framsidan på arbetsmaterialet Vi bygger bilar.Många barn tycker om leksaksbilar, både bilar som man drar igång och radiostyrda bilar. I detta arbetsmoment skall barnen designa och konstruera en batteridriven bil till en vän eller yngre kamrat.

Bilen måste tilltala den person som skall använda den. Även om det inte är en lika sofistikerad teknik som i en radiostyrd bil så blir det förhoppningsvis en teknisk utmaning som passar barnen.

Bilen kan vara en modell av en verklig bil eller en fantasibil. Oavsett utseendet så måste den bygga på enkel styrning och reglering i form av en strömbrytare som får bilen att röra sig framåt. De tekniska funktionerna kan utökas med ytterligare styrning som till exempel ljud- och ljuseffekter, rörelse bakåt samt snabb och långsam rörelse.

Övergripande mål

Målen med detta arbetsområde är:

  • eleven skall bli förtrogen med hur man kan styra och reglera olika föremål
  • eleven skall kunna planera och genomföra en konstruktion där styrning och reglering ingår som en del

Hämta undervisningsmaterialet "Vi bygger bilar"

För att öppna pdf-filer behövs programmet Adobe Reader som är gratis. Instruktion för att ladda ned programmet finns under webbsidan Om webbplatsen

Relaterade länkar

Övrigt

Bilder på bilar som barn har byggt

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -