Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
Startsida -  kortkommando Alt + 1Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta -   English - information about CETISEnglish -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida /Undervisningsexempel

Trappa inomhus

 -  

Design - Undervisningsexempel

Alla åldrar

  • Teknik + design*kreativitet = sant
    Brita Ehrenbo, inredningsarkitekt, tycker att förpackningar är en bra utgångspunkt för att prata med eleverna om teknik, design och kreativitet.
  • Kan man hjälpa kreativiteten på traven
    Marianne Hedberg och Eva Jonsson arbetar som pedagoger på Teknikens hus i Luleå. I sitt arbete ger de många tips på hur man kan hjälpa kreativiteten på traven.

Skolår F-6

  • Engineer -Teknikens hus
    I fokus står designprocessen där fem steg utgör strukturen för arbetet: Fråga (identifiera problemet), Föreställa sig (brainstorm), Planera (fokusera på en idé), Skapa (bygga och testa designen) samt Förbättra (reflektera över resultat). Målgrupp är lärare som undervisar elever 10-13 år. Lärarhandledningar till tio material finns att ladda ner som pdf.
  • Svartbränning
    Med en klass i skogen kan man göra denna keramikbränning. I detta exempel bränner eleverna pärlor.
  • Begriplig teknik i vardagen att upptäcka - med de mindre barnen
    - Barn vill gärna tro att det ska finnas en absolut sanning. Om vi ska göra tankesprång måste vi veta om vetenskapens begränsningar. Om vi enbart gör labbar som ger ett svar har vi tagit bort kreativiteten.
 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -