Sommarmatchen som ledde till ett vinterjobb

Sommarmatchen. Ordet väcker associationer långt borta från dagens tidiga vintermörker. Men Sommarmatchen är ändå skälet till att Victor Broman, som läser sista året i industriell ekonomi, under hösten var med och startade företaget BioReperia som utvärderar läkemedel. Victor jobbar ungefär 25–40 procent med det nystartade bolaget, vilket fungerar bra i kombination med studierna.

– Jag brinner verkligen för det här, jobbet är ju roligare än studierna. Men det gäller att prioritera och lägga jobb på helgerna, säger han.

Så vad är Sommarmatchen? Det är ett initiativ som drivs av LiU Innovation, som under sex sommarveckor låter studenter använda kunskap från sina studier och hjälpa forskare med olika projekt. Lönen motsvarar studielån och Victor kallar sommarjobbet ”kommersialisering av forskarresultat”, vilket kan innebära många olika saker. Han delade till exempel kontor med en tjej vars projekt kretsade kring utvecklandet av en stomipåse – och nämner en annan som var med och utvecklade ett dataspel.

Själv jobbade Victor ihop med forskaren Anna Fahlgren i ett projekt om benskörhet, också det med fokus på utvärdering av läkemedel. Men Victors roll låg framför allt i att ta fram en hemsida och ”screena kunder”, alltså lista tänkbara samarbetspartners.

Vad var det som lockade med Sommarmatchen?

– Det verkade komplicerat, tekniskt, nytt och med potential att bli något större. Jag tycker att startup och innovation är kul och hörde att det kunde finnas möjlighet att fortsätta om man gjorde något bra.

Och en fortsättning blev det för Victors del. BioReperia som han driver ihop med forskarna Anna Fahlgren och Lasse Jensen är ett bolag som hjälper läkemedelsföretag att ta fram läkemedel mot cancer.

Vad hade du för kunskap om läkemedelsbranschen från början?
– Ingen alls! Jag har fått lära mig allt från grunden.

Från sin utbildning i industriell ekonomi har Victor bland annat med sig kunskap om IT- och affärssystem. Han är intresserad av företagsutveckling och står för bolagets kundkontakter. Forskarna är de som gör labbtester med bland annat zebrafiskar, som har en framträdande roll på bolagets hemsida. Genom att spruta in substanser i zebrafiskembryon kan man följa effekten på tumörer.

Hur lika är zebrafiskar människor?
– Genetiskt har jag hört kanske 80 procent, jag är lite osäker, men de är lika i reaktionen på substanser i alla fall.

Är det inte svårt att prata om sådant här med kunderna?
– Det finns ju olika nivåer av komplicerat. Om en kund har problem med effektivitet eller vill sänka kostnader vet ju jag hur det ska göras. Ofta handlar det om att de vill testa substanser snabbare eller billigare. Man behöver inte kunna allt, utan bara tillräckligt för att förstå kundens behov. Det är nyckeln.

– Sedan har jag ju förstås lärt mig mer om också det tekniska på vägen.

Vad är det mest värdefulla du har lärt dig?
– Jag har fått väldigt mycket bra hjälp från LiU Innovation. Om hur man säljer, risker, möjligheter och även kundbemötande. Det finns ju alltid en osäkerhet vid en startup, saker ändras hela tiden och man måste vara flexibel för att fånga möjligheterna. Eftersom vi precis är i början står vi ju på botten och ska uppåt.

BioReperias hemsida
LiU Innovation

Text: Melinda Reyes Hiltunen, studentreporter

Foto på Victor Broman: Ida Sörensen, studentfotograf. Övrigt foto: Gunilla Pravitz

Mer information

Om du är intresserad av att jobba med något av Sommarmatchens projekt kan du redan nu anmäla intresse på hemsidan och få en påminnelse när ansökan öppnar den 14 mars.

Är du forskare? LiU Innovation söker också regelbundet nya forskningsprojekt som studenter kan ta sig an. Sommarmatchen

Tidigare reportage

Sommarmatchen ett jobblyft för studenter (2015-08-19)

Idel vinnare i Sommarmatchen 2014 (2014-08-26)