Close

Not a member yet? Register now and get started.

lock and key

Sign in to your account.

Account Login

Forgot your password?

Biologi förskola

Ormar

Ormen har sedan urminnes tider varit symbolen för ondska och ond bråd död, medan den i vissa kulturer har dyrkats. Än idag är ormar en djurgrupp som berör människan på ett alldeles särskilt sätt. Ingen verkar vara likgiltig – antingen avskyr man dem eller så finns där en skräckblandad förtjusning.
Syftet med programmet ”ormar” är att bekanta sig med djurgruppen ur ett biologiskt perspektiv. Anpassning, systematik och fysiologi berörs samt vilka egenskaper som kan göra dem farliga för människan.
Det viktigaste budskapet är dock att förmedla vad de INTE kan. Få djurgrupper är så förknippade med så många myter och vanföreställningar som ormar.
OBS! Levande ormar används i programmet.
 

Läskiga kryp!

Många människor bor i städer och kommer mer eller mindre aldrig i kontakt med några djur. På landsbygden får man sedan barnsben vänja sig vid både små och stora djur och därför kunde man kanske förvänta sig en något större acceptans.
I takt med att människan med teknikens hjälp fått möjlighet att färdas vart som helst i världen öppnas möjligheter att få uppleva djurgrupper som man normalt sett aldrig stöter på i sin hemmamiljö.
I massmedia framställs dessa ”farliga” djur på ett ofta överdrivet sätt för att på så sätt väcka intresse. Men hur är det egentligen? Vad är sannolikt att man skulle kunna träffa på i olika situationer och hur stora är riskerna egentligen?
Programmet handlar om spindlar, skorpioner, kackerlackor, skolopendrar, nässeldjur, ormar och annat som kan upplevas som obehagligt.
OBS! I programmet används levande djur.


Krama ett träd

Vad gör jag om jag går vilse i skogen? Överlevnad för de minsta barnen.

Från köttbulle till bajs

Alla steg i matspjälkningen både inifrån och utifrån – vad händer egentligen med köttbullen som man stoppar i sig?

 Gröna påsen

I Linköping och på många andra ställen kastar man vissa saker i en grön påse och resten i någon annan soppåse. Varför gör man det egentligen? Vad händer med påsen när den sedan hamnat i soptunnan?

Vi lär oss lite mer om källsortering och hur man kan skilja på olika material. En del saker kan man inte kasta i gröna påsen, men det kanske kan återvinnas eller användas som bränsle?

I Linköping hamnar den gröna påsen hos Tekniska Verken. Vi följer påsens väg för att se vad som händer med den – kanske kommer den till nytta till slut i alla fall?

 

 

 

 

 

 

Vårt viktiga vatten

Utan vatten – inget liv! Vad vi vet kan inga livsformer leva utan vatten. Visst kan det finnas olika former av vilstadier, men till slut måste det till vatten för att sluta en livscykel. Trots att det finns vatten överallt på Jorden är vatten på många ställen ändå ett problem. För att kunna använda vatten som livsmedel måste det vara rent.

Tyvärr är vattnet ojämnt fördelat och det mesta är faktiskt odrickbart saltvatten och tropiska stormar och andra naturfenomen kan också göra vatten som tidigare var användbart till en hälsorisk! I folktäta områden räcker grundvattnet inte till och då måste man hitta sätt att göra vatten från sjöar och floder drickbart.

Låt oss titta lite närmre på hur det kan gå till. Vi lär oss mer om begrepp som dekantering, sedimentering, filtrering, desinficering och flockning.

Programmet anpassas utifrån elevernas ålder.

Vi skräddarsyr även program utifrån era önskemål t.ex. om ni ska starta upp eller håller på med något tema som ni vill fördjupa er i lite extra.