Close

Not a member yet? Register now and get started.

lock and key

Sign in to your account.

Account Login

Forgot your password?

Teknik förskola

Programmering för de yngre åldrarna: BeeBot

Efter en kort introduktion kring var i vår vardag vi hittar programmerade saker får eleverna pröva på enkel programmering genom att programmera det glada lilla biet BeeBot.
BeeBot är en robot som enkelt programmeras att röra sig i bestämda banor  med hjälp av sex olika knappar; framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.
Eleverna får bland annat träna på logiskt tänkande och algoritmer på ett lustfyllt sätt med omedelbar återkoppling!

 

 

 

 

 

Konstruera mera

Vi pratar teknik och var den finns i olika sammanhang och runt omkring oss. Eleverna får sedan ett konstruktionsuppdrag att lösa i smågrupper. Det kan vara att bygga en bil eller båt eller någon annan manick eller mojäng!

 

Makalösa Manicken

Vi pratar om Pettson och Findus och deras uppfinningar – är de inte lite krångliga ibland…?
Sedan får eleverna i uppdrag att i smågrupper tillverka en Makalös Manick med målet att den ska plinga i en klocka!
Till sin hjälp har de en mängd olika materiel som t.ex. magneter, kulor, klotsar, trästavar, leksaksbilar, snören, tejp, rör, trälister, kaplastavar, muggar mm osv etc…och såklart sin fantasi och sina kompisar!
Det fiffiga med den här uppgiften är att det inte finns något som är fel – det finns bara olika lösningar!

 

 

 

 

 

Skoj med kugghjul

Vi pratar lite teknik i vardagen och vad hjul och kugghjul kan användas till.
Barnen får sedan i uppdrag att i smågrupper bygga ihop kugghjul i olika storlekar till en lång bana. Målet är att de ska få ett träd med apor att snurra runt!

 

Knep & Knåp med K’nex

Vi pratar konstruktion och att olika material är bra till olika saker – t.ex. är tyg inte så bra att bygga bilar av!
Vi tittar på att man kan forma material på olika sätt så det blir stabilare. Kan ett hoprullat A4-papper hålla att lägga 3 marmorstenar på, t.ex.?
Eleverna får slutligen bygga en figur med hjälp av K’nex.