Biologi 7-9

Ormar

Ormen har sedan urminnes tider varit symbolen för ondska och ond bråd död, medan den i vissa kulturer har dyrkats. Än idag är ormar en djurgrupp som berör människan på ett alldeles särskilt sätt. Ingen verkar vara likgiltig – antingen avskyr man dem eller så finns där en skräckblandad förtjusning.
Syftet med programmet ”ormar” är att bekanta sig med djurgruppen ur ett biologiskt perspektiv. Anpassning, systematik och fysiologi berörs samt vilka egenskaper som kan göra dem farliga för människan.
Det viktigaste budskapet är dock att förmedla vad de INTE kan. Få djurgrupper är så förknippade med så många myter och vanföreställningar som ormar.
OBS! Levande ormar används i programmet.

Rädda Nemo – kvävets kretslopp

Kvävets kretslopp är inte helt lätt att få elever att inse betydelsen av i undervisningssammanhang.
I Fenomenmagasinets stora korallrevsakvarium simmar clownfisken som i tecknad version blivit en av Disneyproduktionens stora succéer.
På Fenomenmagasinet slipper ”Nemo” rovfiskar, men trots det finns ett ständigt hot mot deras liv i form av ammoniak, nitrit och nitrat. Kvävehaltiga produkter som skapas genom fiskens egen ämnesomsättning och måste bort ur systemet innan en akut förgiftning uppstår.
Eleverna får mäta en mängd olika parametrar och föreslå en åtgärdsplan för att rädda Nemo. Då akvariet är ett artificiellt system hänger fiskarnas liv på att ständigt kontrollera bl. a. vattenkvalité och att den tekniska utrustningen verkligen fungerar och är effektiv.

Klimatet & växthuseffekten.

Vad beror egentligen växthuseffekten på? Vad är det för konstigt med växthusgaserna som gör att det blir så varmt? Var kommer gaserna ifrån?

Vad blir det för väder?

Hur uppstår väder och vad är det för skillnad på väder och klimat? Hur uppstår växthuseffekten och vilka är växthusgaserna? Varför är inte alla gaser i atmosfären växthusgaser? Programmet tar även upp metoder för att beskriva väder, olika instrument samt omtalade väderfenomen som orkaner, cykloner och tyfoner. Kan människor påverka vädret och i så fall hur? Projektet Earth Hour är ett spännande försök att motverka negativa klimatförändringar där alla kan bidra.

Djur i undervisning

”Levande undervisning” som fängslar eleverna är väl en ledstjärna för alla som ägnar sig åt pedagogisk verksamhet.
Att använda djur i undervisningen ger ett bestående intryck hos eleverna och berör på ett helt annat sätt än andra visualiseringsmetoder. Det finns emellertid mycket att tänka på innan man införskaffar levande organismer till ett klassrum eller en ämnesinstitution. Vad säger djurskyddslagen och vad menar man med undervisningsdjur? Vilka andra regelverk gäller? Finns det annat man bör tänka på som exempelvis allergier, miljökrav och etik?
Programmet innehåller information kring lämpliga arter, skötselinstruktioner och hur djuren kan användas i undervisningssituationer.

Darwin – flipp eller flopp!

Varför ser vi ut som gör? Vad gör en människa till människa? Vad betyder färger och former i naturen? Finns det några mönster eller linjer i virrvarret av levande organismer och var kom alla dessa ifrån?
Vad kännetecknar liv – icke liv? Kan nya egenskaper utvecklas och i så fall vad är verkningsmekanismen bakom detta?
Många av dessa frågor fängslade Charles Darwin, mannen som av många anses vara den främste av naturvetare. Andra såg honom som hycklare och direkt lögnaktig. Hur är det egentligen? Håller Darwins tankar än idag? Är detta den bästa idé som någon någonsin har haft? Programmet försöker beskriva grunddragen i Darwins evolutionslära och storheten i hans gärning.
OBS! Levande djur används i programmet.

Läskiga kryp!

Många människor bor i städer och kommer mer eller mindre aldrig i kontakt med några djur. På landsbygden får man sedan barnsben vänja sig vid både små och stora djur och därför kunde man kanske förvänta sig en något större acceptans.
I takt med att människan med teknikens hjälp fått möjlighet att färdas vart som helst i världen öppnas möjligheter att få uppleva djurgrupper som man normalt sett aldrig stöter på i sin hemmamiljö.
I massmedia framställs dessa ”farliga” djur på ett ofta överdrivet sätt för att på så sätt väcka intresse. Men hur är det egentligen? Vad är sannolikt att man skulle kunna träffa på i olika situationer och hur stora är riskerna egentligen?
Programmet handlar om spindlar, skorpioner, kackerlackor, skolopendrar, nässeldjur, ormar och annat som kan upplevas som obehagligt.
OBS! I programmet används levande djur.

En värld full av intryck

Människan har 5 olika sinnen….eller 6, enligt nyare rön.
Vi utforskar och utmanar människans olika sinnen på ett lustfyllt sätt där det finns gott om utrymme för frågor och egna funderingar. I vår utforskning väver vi in människans eget huvudkontor: hjärnan. Vad har den för roll i att vi ser, hör och känner?
Programmet anpassas efter ålder på elevgruppen.

Regnskogens juveler 

I ett regnskogsterrarium på Fenomenmagasinet lever ett utav världens giftigaste ryggradsdjur Phyllobates terriblis. Denna postlådegula pilgiftsgroda har ett mycket starkt gift som kallas batrachotoxin. Hur farligt är det egentligen och varför är den så giftig? Hur bildas giftet och är alla pilgiftsgrodor lika giftiga? Vad betyder deras starka färger och hur ser då andra arter ut? Vad menas med mimikry och aposematism?

Detta och mycket mer får man veta i programmet ”Regnskogens juveler” Välkommen att möta dessa fantastiska djur i verkligheten.

Giftiga djur

Hos oss på Fenomenmagasinet lever ett flertal olika djur som är giftiga.  Vi har koralldjur, paddor, grodor, scolopendrar, skorpioner, spindlar och ormar som är mer eller mindre giftiga.

Men hur bildar de sitt gift och vad använder de det till? Är giftet farligt för människor och vad gör man om man får giftet i sig. Ta chansen att få veta mer om dessa djur och att få möta dem i verkligheten. Det är inte så farligt som många tror. Kunskap och erfarenhet är Dina redskap att hantera Din eventuella rädsla.

Etologi – en liten men spännande vetenskap

Inom ämnet biologi finns ett område som kanske inte får så stort utrymme, men som ändå intresserar ett stort antal människor. Att veta hur och varför djur beter sig i olika situationer har alltid fängslat och fascinerat. De flesta beteenden kan härledas till förmågan att överleva. Det vill säga att undgå att bli uppäten samtidigt som man själv optimerar sina möjligheter hitta något att livnära sig av.

Men när man skall jämföra människa och djur blir det mycket svårare att uttala sig med någon säkerhet, speciellt när det gäller det känslomässiga planet. Med hjälp av de djur som finns på Fenomenmagasinet kan vi i alla fall lära oss lite mer om djur och deras beteenden.

Vårt viktiga vatten

Utan vatten – inget liv! Vad vi vet kan inga livsformer leva utan vatten. Visst kan det finnas olika former av vilstadier, men till slut måste det till vatten för att sluta en livscykel. Trots att det finns vatten överallt på Jorden är vatten på många ställen ändå ett problem. För att kunna använda vatten som livsmedel måste det vara rent.

Tyvärr är vattnet ojämnt fördelat och det mesta är faktiskt odrickbart saltvatten och tropiska stormar och andra naturfenomen kan också göra vatten som tidigare var användbart till en hälsorisk! I folktäta områden räcker grundvattnet inte till och då måste man hitta sätt att göra vatten från sjöar och floder drickbart.

Låt oss titta lite närmre på hur det kan gå till. Vi lär oss mer om begrepp som dekantering, sedimentering, filtrering, desinficering och flockning.

Programmet anpassas utifrån elevernas ålder.

Vi skräddarsyr även program utifrån era önskemål, t.ex. om ni ska starta upp eller håller på med något tema som ni vill fördjupa er i lite extra.

Rulla till toppen