I HELIX Competence Centre arbetar vi utifrån en metod som kallas interaktiv forskning, den bygger på tanken om att forskaren inte är ensam bärare och skapare av ny kunskap. Kunskap är något som skapas i samverkan mellan aktivt deltagande praktiker ute i organisationer och forskare från universiteten.
I interaktiv forskning är det dock viktigt att forskare och praktiker har olika roller. För att visa skillnaden mellan forskarens och praktikerns olika roller kan den interaktiva processen ritas som två sammanlänkade system, ett ”forskningssystem” och ett ”praktiksystem”.
Forskarna arbetar med problemformuleringar, teorier, datainsamling och analyser. Praktikerna arbetar med att hitta kunskap och metoder för att lösa problem i organisationen.
I den interaktiva processen skapas också möjligheter för systemen att regelbundet mötas i gemensamma diskussioner och tolkningar, som sen återförs som input för nästa praktik- och forskningscykel. Detta gör att forskare och praktiker träffas oftare och under andra former än vad som tidigare varit det normala.
Forskningsresultaten kan på så sätt nå ut snabbare i organisationerna. Att arbeta utifrån en interaktiv ansats förenar våra intressen. Forskarna får möjlighet att komma ut på fältet och samverkansparterna får feedback på sin verksamhet.
En viktig del av forskningen inom Helix presenteras i serien Helix rapporter. Här finner du korta sammanfattningar av de senaste rapporterna, kontaktuppgifter och länkar till de fullständiga publikationerna. Här finns också en fristående rapport om medarbetarskap på LiU.
2021
Bertilsson, M., Hensing, G., & Ståhl, C. (2021). Chefen – en nyckelperson för medarbetare som har psykiska besvär. I G. Hensing, K. Holmgren, L. Björk (Red.), Psykisk hälsa i arbetslivet. Studentlitteratur. https://www.studentlitteratur.se/kompetensutveckling/medicin/psykiatri/psykisk-halsa-i- arbetslivet
Fagerlind Ståhl, A–C., & Ståhl, C. (2021). Interventioner inspirerade av basinkomst. Förutsättningar i lokal välfärdspolitik och förväntade effekter på livskvalitet och arbetsmarknadsdeltagande (HELIX-rapport 21:003). HELIX Competence Centre, Linköpings universitet. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1585888&dswid=8815
Gremyr, I., Lenning, J., Elg, M., & Martin, J. (2021). Increasing the value of quality management systems, International Journal of Quality and Service Sciences, DOI:10.1108/IJQSS-10-2020-0170.
Gustavsson, M., m.fl. (2021, i tryck). Verksamhetsförlagd utbildning (HELIX-rapport 21:004). HELIX Competence Centre, Linköpings universitet.
Gustavsson, M., & Nilsson P. (2021). Kompetensförsörjning- att attrahera och behålla personal inom svensk hälso- och sjukvård - exemplet Magnetmodellen (HELIX-rapport 21:002). HELIX Competence Centre, Linköpings universitet. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1587581&dswid=1339
Halvarsson Lundkvist, A., & Gustavsson, M. (2021). Samverkan mellan idéburen sektor och en region: Möjligheter och utmaningar vid utveckling av en samverkansplattform (HELIX-rapport 21:001). HELIX Competence Centre, Linköpings universitet. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1557497&dswid=-9637
Norvell Gustavsson, I., Müssener, U., & Ståhl, C. (2021). Acting the part: how social and organisational factors shape managers' actions towards employees with repeated short-term sickness absence, International Journal of Workplace Health Management, DOI:10.1108/IJWHM-09-2020-0162
Reineholm, C., Lundqvist, D., & Wallo, A. (2021). "Chefers utvecklingsmiljöer: en kunskapsöversikt "(HELIX- rapport 21:005). HELIX Competence Centre, Linköpings universitet. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1594823&dswid=3030
Ståhl, C. (2021). Making the Familiar Unfamiliar by Zygmunt Bauman. The Sociological Review. https://thesociologicalreview.org/reviews/making-the-unfamiliar-familiar-by-zygmunt-bauman/
Ståhl, C., & Fagerlind Ståhl, A–C. (2021). På resa genom sjukförsäkringen. I E. Bäckryd & M.U. Werner (Red.), Långvarig smärta: Smärtmedicin vol. 2, Liber. https://www.liber.se/produkt/langvarig-smarta-21167
Wallo, A., Kock, H., Reineholm, C., & Ellström, P. (2021). How do managers promote workplace learning?: Learning-oriented leadership in daily work, Journal of Workplace Learning. DOI 10.1108/JWL-11-2020-0176
Wallo, A., Martin, J., Sparrhoff, G., & Kock, H. (2021). Balancing “Critique for Improvement” With “Critique for Emancipation” in Management Learning and Education. Journal of Management Education. DOI:10.1177/10525629211044720
Elmersjö, M., & Sundin, E. (2021). En spaning på tillitsbaserad hemtjänst: styrning, organisering och rättssäkerhetsfrågan. I M. Wolmesjö och R. Solli (red:er): Framtidens välfärd- hållbar styrning, organisering och ledning, Studentlitteratur, s. 69-86. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1541438&dswid=4868
Ferm, L. (2021). Vocational Students' Agency in Identity Formation as Industrial Workers, [Doktorsavhandling, Linköpings universitet]. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1546899/FULLTEXT01.pdf
Harlin, U., Berglund, M., Skagert, K., & Elg, M. (2021). Stakeholder collaboration inspired by the Nordic model–Towards sustainable work and competitiveness during an industrial startup. European Journal of Workplace Innovation, 6(1-2), s. 198-219. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1535088&dswid=-390
Holmquist, C., & Sundin, E. (2020). Is there a place for gender questions in studies on entrepreneurship, or for entrepreneurship questions in gender studies?, International Journal of Gender and Entrepreneurship, 12(1), s. 89-101. https://www-emerald-com.e.bibl.liu.se/insight/content/doi/10.1108/IJGE-05-2019-0091/full/html
Karlsson, E., Sandqvist, J., Seing, I., & Ståhl, C. (2021). Social validity of work ability evaluations and official decisions within the sickness insurance system: a client perspective. WORK: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1543874
Strindlund, L., Abrandt Dahlgren, M., & Ståhl, C. (2021). When cooperation turns ugly: exploring the dark side of social capital, Qualitative Research in Organizations and Management. https://doi.org/10.1108/QROM-01-2020-1884
Ståhl, C., Karlsson, N., Gerdle, B., & Sandqvist, J. (2021). Predictive validity of general work ability assessments in a sickness insurance context, Journal of Rehabilitation Medicine, 53(4), 1-8. https://www.medicaljournals.se/jrm/content/abstract/10.2340/16501977-2798
Sundin, E. (2020). Äldre företagare. 18 porträtt. Dialogos förlag. https://www.dialogosforlag.se/bocker/samhallsfragor/aldre-foretagare.html
Wikholm C., Sparrhoff G., Jarebrant C., Wallo A., Kock H., (2021) Strategisk kompetensförsörjning för hållbart arbetsliv: En kunskapsöversikt och analys av utvalda ESF-projekt.
Klofsten, M., Urbano, D., & Heaton, S. (2021). Managing intrapreneurial capabilities: An overview. Technovation, 99, 102177. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166497220300493
Wastesson, K., Fogelberg Eriksson, A., Nilsson, P. & Gustavsson, M. (2021). First-line managers’ practices and learning in unpredictable work within elderly care. Studies in Continuing Education
Yildiz, H. E., Murtic, A., Klofsten, M., Zander, U., & Richtnér, A. (2021). Individual and contextual determinants of innovation performance: a micro-foundations perspective. Technovation, 99, 102130. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166497218307843
Wastesson, K., Fogelberg Eriksson, A., Nilsson, P. & Gustavsson, M. (2021). Conditions for Workplace Learning as a New First-Line Manager in Elderly Care. Vocations and Learning
Persson Thunqvist, D. & Gustavsson, M. (2021). Lokala industriers betydelse för yrkesutbildningen på orten. Arbetsmarknad & Arbetsliv, https://journals.lub.lu.se/aoa/article/view/21750
Cadorin, E., Klofsten, M., & Löfsten, H. (2021). Science Parks, talent attraction and stakeholder involvement: an international study. Journal of Technology Transfer, 46, pp.1-28.https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1360733/FULLTEXT01.pdf
Gustavsson, M. & Lundqvist, D. (2021). Learning conditions supporting the management of stressful work. Journal of Workplace Learning, https://doi.org/10.1108/JWL-09-2019-0116
Här finns Helix alla publikationer